Terwijl Carlijn op het digibord samen met de kinderen van groep 8 van basisschool Montferland in ‘s Heerenberg argumentatieschema’s laat ontstaan, worden er video-opnamen gemaakt van een taalles waarin de kinderen met de iPad zullen werken. De filmer gaat onopgemerkt door de klas. De les lijkt te gaan zoals die altijd gaat: in tempo, met hoge doelen en met veel gelegenheid voor kinderen om steeds kort in duo’s te sparren.

Mindmap met argumenten
Na de gezamenlijke instructie openen de kinderen het programma Popplet. Het is de bedoeling dat ze in tweetallen argumenten en tegenargumenten in een schema plaatsen. Een schema waarin gewerkt kan worden met getypte en geschreven tekst, met plaatjes en met geluid. Al manipulerend zijn kinderen in staat een mindmap te maken waarin de argumenten al enige ordening krijgen.

Gerichte feedback
Na een kwartiertje worden iPads in duo’s gewisseld en geven kinderen elkaar met een gerichte opdracht feedback. Ze noteren hun tips geschreven of getypt bij het schema. De feedback wordt opgeslagen. Daarna is het tijd voor kinderen om de feedback te bestuderen en met de tekst te beginnen. De opdracht staat klaar in Showbie: ze zoeken de schrijfopdracht op en starten op basis van hun argumentatieschema met de tekst.

Ook tussentijdse teksten
Carlijn, 4e jaars student van de academische pabo, loopt rond en geeft kinderen ondersteuning bij het ordenen en structureren van hun tekst. Als de teksten in concept klaar zijn, volgt er weer een feedbackronde. Kinderen voltooien daarna hun argumentatieve tekst en slaan deze op in Showbie. De leerkracht vindt in zijn Showbieomgeving niet alleen de definitieve tekst, maar ook alle tussentijds opgeslagen halfproducten. Na de les wordt aan twee kinderen gevraagd om te vertellen wat ze gedaan hebben en hoe ze dat hebben ervaren. Ze vertellen enthousiast over hun iPad.

Eerst nadenken
Wat maakt de activiteit zo interessant? Er wordt veel overlegd, kinderen nemen elkaars feedback serieus, de feedback is gericht én er wordt bij een schrijfles aandacht besteed aan ‘prewriting’ activiteiten. Met de applicaties wordt het mogelijk kinderen uit te dagen te denken vóórdat ze aan het echte schrijfproduct beginnen. ‘In essence writing is thinking’.