'Hoe laten we het digitale portfolio meer eigendom zijn van de studenten?' 'We willen ons curriculum op een andere manier inrichten.' 'Ik ga learning communities opbouwen in stagescholen.' 'We willen zoveel mogelijk presentatievormen uitproberen.' Zo maar een greep uit de ideeën en ambities van de docenten van Pabo Iselinge voor het experiment Het Leren van de Toekomst.

Kick-off Het Leren van de Toekomst

Vandaag waren 7 docenten van Pabo Iselinge vanuit Doetinchem afgereisd naar het regenachtige Zoetermeer en te gast op De Verdieping voor de kick-off van Het Leren van de Toekomst. Op het programma stonden onder meer de vragen, ideeën en ambities van de deelnemende docenten van Iselinge waarmee ze aan de slag willen binnen Het Leren van de Toekomst. Wat blijkt? De Pabo loopt letterlijk over van de ambities om het onderwijs en het curriculum beter, aantrekkelijker, flexibeler en efficiënter te maken met behulp van ict.

Verbinding

Verbinding met stagescholen is voor Iselinge van groot belang. 'Ik wil graag learning communities opbouwen in stagescholen en zoek een vorm van communicatie en uitwisseling hiervoor. Daarnaast willen we ons curriculum op een andere manier inrichten en zoek ik een mooie presentatievorm voor het vak levensbeschouwing.' zegt Nancy van Maanen, docent levensbeschouwing bij Iselinge. Ook verbinding tussen studenten onderling krijgt aandacht. Rianne Tolsma, docent aardrijkskunde, wil het contact tussen studenten die stage lopen verbeteren. 'Dat zou bijvoorbeeld met een blog kunnen.'

Kwantitatief onderwijs en afvinkcultuur

Eric Besselink, beleidsadviseur innovaties, vindt dat het onderwijs te veel een kwantitatieve en toetsbare operatie is geworden. 'Bij taal ligt bijvoorbeeld sterk de nadruk op woordenschat, terwijl het eigenlijk moet gaan om begrijpend lezen en spellen. En wanneer kinderen teksten schrijven, maakt een leerkracht zich er soms met nakijken te makkelijk vanaf: 'Goed zo!', is dan de reactie. We willen leerkrachten leren om leerlingen ook feedback te laten geven op elkaar.'

Henk Kip, docent media, spreekt over de afvinkcultuur. 'Zolang we voldoen aan de toetsformats, hebben we het goed gedaan! We zouden meer aandacht besteden aan 21st century skills, zoals creatief denken. Ook zou ik graag onderzoeken hoe we meer kunnen doen met game- elementen en meer aansluiten bij de belevingswereld van kinderen.'

En nu verder

De ambities zijn duidelijk, het niveau ligt hoog. En ik durf zo maar te wedden dat er gedurende het experiment nog meer ideeën en plannen bij komen. De volgende stap is het verder invullen van het experiment; hoe gaan we de genoemde uitdagingen concreet aanpakken? Hierbij worden ook leveranciers betrokken. Wat wilt u volgend schooljaar verbeteren, aanpakken of uitproberen in uw onderwijs?

Laat uw eigen vraagstuk achter op Stem van het onderwijs.