Op donderdag 31 mei 2012 vindt de eerste HBO Talentenprijs editie Marketing plaats. Tijdens dit evenement gaat de jury van de HBO Talentenprijs op zoek naar het Beste Marketing HBO-team van Nederland en Vlaanderen.' De teams moeten een vraagstuk vanuit het bedrijfsleven oplossen en dit op creatieve wijze presenteren aan hun eventueel toekomstige werkgever.
Tijdens de HBO Talentenprijs strijden twintig teams van veertien verschillende hogescholen tegen elkaar. Zij krijgen vier uur de tijd om een actueel praktijkvraagstuk op te lossen. Deze vraagstukken worden aangeleverd door GasTerra, DUO, Gemeente Groningen, Enexis en Bizztravel. Daarna presenteert elk team in een pitch van vijf minuten de gekozen oplossing aan het bedrijf. Het bedrijf kiest hieruit de beste oplossing.

Met vijf sponsoren betekent dit dat er vijf poolwinnaars uit de bus komen. Deze teams strijden in de finale nogmaals tegen elkaar door opnieuw hun presentatie te geven. Ditmaal beslist een vakjury over de eindwinnaar. Het winnende team mag zich met trots Het Beste Marketing HBO-team van Nederland en Vlaanderen' noemen.

Aan de HBO Talentenprijs doen alleen studenten mee, die uitblinken in hun studie. Studenten met ambitie, die doelgericht te werk gaan en net dat stapje verder zetten. Om ervoor te zorgen dat juist deze studenten deelnemen, worden op alle participerende hogescholen interne voorrondes gehouden. De studenten komen op deze manier in aanraking met het oplossen van praktijkcases binnen een tijdsbestek van vier uur. De winnaars van deze interne voorrondes vormen vervolgens de deelnemende teams op 31 mei 2012.

Nationale Onderwijsgids