Wie heeft het beste voor met de privacy van gebruikers: Google of Microsoft? Op dit moment buitelen deze twee giganten over elkaar heen in een sterk staaltje marketingretoriek. Maar waar gaat het eigenlijk over? Wat betekent online privacy? En moet een school iets met privacy doen voor haar leerlingen of medewerkers?

Het begon allemaal met een poging van Google om haar privacybeleid eenvoudiger te maken. Op dit moment heeft Google voor 60 van haar diensten een specifiek privacybeleid. Kortom, een wirwar van documenten met her en der verschillen. Per 1 maart is er nog maar 1 document die het privacybeleid omschrijft voor alle Google diensten. "Minder woorden, simpeler uitgelegd, minder ingewikkeld juridisch taalgebruik," aldus Google.

Concurrent Microsoft betoogt echter dat Google met deze wijziging stiekem ook nog een ander doel heeft. Google zou met dit allesomvattende privacybeleid belangrijke gegevens over gebruikers onder verschillende diensten willen uitwisselen. Hierdoor zou Google een beter beeld krijgen van haar gebruikers, wat bijvoorbeeld weer meerwaarde heeft bij het verkopen van reclameruimte. Het ontbreken van een opt-outmogelijkheid zorgt ook voor grote consternatie.

Lees verder op de Kennisnet Innovatiewebsite