Door: Martijn van den Berg
Ik ben geen groot fan van theorie stampen, aangezien telkens luisteren naar informatie niet veel rendement oplevert. Dit geldt voor veel studenten, en daarom proberen docenten vaak met oplossingen te komen om het geheel meer praktisch te maken. Vaak worden hier dan simulatieprojecten opgebouwd.

Een simulatieproject is eigenlijk één groot toneelstuk. Je moet doen alsof je een bepaalde functie hebt in een bedrijf en vervolgens moet je je gaan bedenken wat je zou gaan doen als je deze persoon was. Alle projectgenoten, en zelfs leraren nemen een rol aan om het zo echt mogelijk te maken.



Wat bedoeld is als een manier om de theoretische kennis in mijn ogen duidelijker te maken, gaat in mijn ogen compleet de verkeerde kant op. Uiteindelijk maak je een heel project, je krijgt er een cijfer voor, en gooit het vervolgens weer weg. Je bent een hoop tijd kwijt met een project, wat je uit zelfstudie veel sneller had kunnen leren.



Ik ben niet tegen op het wat meer realistisch maken van kennis, maar het moet wel een doel hebben, of op z'n minst iemand uit de industrie die bereid is om ernaar te luisteren. Lukt dit niet, dan is misschien theorie leren en een toets een betere optie. Er zijn genoeg alternatieven om ook dit leren leuker te maken.

VorigeSchool ontruimd na mislukte scheikundeproef
VolgendeKamer overwegend positief over wetsvoorstel kwaliteit speciaal onderwijs
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter