Dat is de metafoor die Dirk de Boe gebruikt voor het omschrijven van het proces van onderwijsvernieuwing. Dirk is auteur van het boek Edushock, breinoptimizer voor leren in de toekomst en initiatiefnemer van het Edushock Leerfestival dat onlangs plaatsvond in het Belgische Turnhout. Tijdens dit festival op een fabrieksterrein van Philips stond de vraag centraal hoe het onderwijs van binnenuit en van onderen af vernieuwd kan worden.

Onderwijzigers

Leerkrachten en docenten ziet hij het liefst als onderwijzigers. ’De leerkracht speelt een hele centrale rol in de vernieuwing. Hij kan binnen de kaders die er zijn heel innovatief en creatief nadenken hoe hij de onderwijsvernieuwing kan stimuleren. Een olietanker van richting laten veranderen gaat heel langzaam, maar wij denken dat we de kracht kunnen ontwikkelen om onderwijsvernieuwing te drijven en dat dat goed kan werken.’ Wat Dirk betreft kunnen vernieuwingen van bovenaf, vanuit het ministerie, hand in hand gaan met vernieuwingen van onderen af. ‘We kunnen elkaar wel ergens in het midden vinden.’ aldus Dirk de Boe.

Droommachine

Dirk vervolgt: ‘Er zijn al hele mooie voorbeelden van vernieuwing van onderen af, zoals My Machine, waarbij kinderen een droommachine bedenken. Studenten uit het hoger onderwijs gaan die machine dan ontwerpen en studenten uit het beroepsonderwijs gaan de machine maken. Een mooi voorbeeld van samenwerking tussen de verschillende onderwijssectoren. Een ander voorbeeld gaat over Twitter, hoe kun je gebruik maken van Twitter en het netwerk om iemand uit het bedrijfsleven in jouw klas te krijgen?’

Impressie van het festival

Tijdens sessies in het ‘lichthuis van educatie’ of tijdens zogenoemde ‘workshocks’ kwamen onderwerpen aan bod als studenten en ondernemersschap, co-creatie van de ideale leeromgeving en gepersonaliseerd leren. En er was aandacht, veel aandacht voor het bewust kiezen voor talent. Bekijk bovenstaande videoimpressie of ga naar de website van Edushock, waar naast een uitgebreidere terugblik ook de presentaties van de dag terug te vinden zijn.