Het is december en dat betekent terugkijken. Op de radio beluisteren we de Top 2000, op de televisie bekijken we de Nationale Nieuwsquiz en ook bij de afdeling Innovatie van Kennisnet kijken we terug. Wat zijn de meest gelezen berichten van het afgelopen jaar? We hebben ze in een top 10 gezet.

Welke tablet gaat het onderwijs veroveren: de Microsoft Surface of de iPad?

In iedere discussie over technologie binnen de school, komt al snel de oneliner ‘ict is een middel, geen doel’ voorbij. Desondanks blijken mensen bijzonder nieuwsgierig naar tablets. Terecht, want het is een nieuwe generatie devices met de potentie om de PC te verdringen. Daarom wellicht dat dit artikel het meest gelezen is in 2012.

Lees verder



Opbrengstgericht werken met Learning Analytics (deel 2)

Er wordt steeds meer data vastgelegd tijdens de leerweg die leerlingen doormaken. Al die gegevens kunnen voor ‘privacy-infarcten‘ zorgen, maar het kan ook meerwaarde bieden. Het kan inzicht geven in het niveau van leerlingen en het kan helpen om de zwakke kanten van een leerlingen bloot te leggen. En meer.

Lees verder

Welke technologieën mogen we binnen 5 jaar in de school verwachten?

Het Horizon Report is een gezaghebbend rapport over de technologieën die in de komende 5 jaar impact zullen hebben op het onderwijs. In deze podcast spitten we het rapport voor je door.

Beluister de podcast

Back to the future: onderwijs en ict

Ieder jaar komt de Vier in balans monitor uit. Zo ook dit jaar en daarom hebben we eens gekeken wat de monitor ons vertelde in 2001. Wat is er in het afgelopen decennium gebeurd en welke conclusie kunnen we hieruit trekken voor de toekomst? Je hoort het in deze podcast.

Beluister de podcast

Leren op je eigen niveau: van Rekentuin naar Taalzee

Op Dé Onderwijsdagen sprak professor Han van der Maas over zijn geesteskindjes Taalzee en Rekentuin. Twee innovatieve online methoden voor taal en rekenen. Wat de methode uniek maakt, is dat het zich continu aanpast aan het niveau van het kind en het ook inspeelt op de feedback van leerlingen. Misschien wel het interessantste is dat de vragen van de methode zich moeten bewijzen. Want een moeilijke vraag op het verkeerde moment, is een slechte vraag.

Lees verder

Een nieuw moonshot idee van Nicholas Negroponte: ‘Learning by Themselves’

Nicholas Negroponte kennen we van de OLPC, oftewel, One Laptop Per Child. Inmiddels is er ook een tabletversie beschikbaar. Maar er is meer voor nodig om leren mogelijk te maken in de armste gebieden van de wereld. Hierover praat hij op Solve for X, een TED-achtige conferentie van Google.

Lees verder

Maakt HTML5 de ontwikkeling van educatieve content makkelijker?

In 2010 publiceerde Steve Jobs een brief over flash op de website van Apple. Het is de argumentatie achter het feit dat de iPhone geen flash ondersteunt. Als opvolger van flash wijst Steve Jobs HTML5 aan. Kansen voor het onderwijs?

Lees verder

Recht doen aan verschillen met ict als digitale assistent

Klassen lijken groter te worden en leerlingen lijken steeds minder de persoonlijke aandacht van een leerkracht te krijgen die ze verdienen. Ict kan ervoor zorgen dat leerlingen toch op maat les krijgen, al dan niet zonder leerkracht.

Lees verder

De filter bubble of de bonusaanbieding die je misloopt

Wie mediawijs is, weet dat je niet alles moet geloven wat je op internet ziet of leest. Maar wat blijkt, wat jij ziet op internet is niet per definitie hetzelfde als dat wat je buurman op internet ziet. Het internet past zich steeds meer aan aan jou. Dat kan fijn zijn, maar kan ook ongewenste gevolgen hebben.

Lees verder

strong>Information Overload? Vertrouw op curatie door je sociale netwerk

Heb jij al last van een information overload? Hoe weet jij je een weg te banen door de hoeveelheid informatie op het internet? Op wie vertrouw jij? Met je Twitter followers, je Facebook vrienden heb je al een groep mensen opgebouwd die jou een selectie van al het goede van het internet bieden. Hierover gaat het boek van Nick Bilton.

Lees verder