Met dé blikopener voor hoger onderwijs komt het expertisecentrum handicap + studie tijdens het tweejaarlijkse congres op 10 december 2012 in Congrescentrum DOMSTAD te Utrecht: Universal Design for Learning.

Universal Design for Learning (UDL) gaat uit van het principe dat studiebelemmeringen worden weggenomen door tijdens de ontwikkeling van het onderwijs rekening te houden met de verschillende leerbehoeften, mogelijkheden en talenten van studenten.

Winst

Dit levert volgens handicap + studie veel op voor studenten met een functiebeperking. Tegelijkertijd besparen onderwijsinstellingen op kosten voor begeleiding en aanpassing en hebben ook studenten zonder beperking voordeel bij UDL. Onderwijsprofessionals en studenten zijn dan ook van harte welkom om zich te verdiepen in UDL.

Voorbeelden UDL

Praktische voorbeelden zijn innovatieve webtools, zoals verrijkte weblectures om de toegankelijkheid van de leerstof te vergroten en meer flexibiliteit in het curriculum en toetsing, zodat studenten kunnen leren en hun vorderingen aantonen door manieren die bij hun talenten passen (een film in plaats van een presentatie).

Sprekers

(Internationale) sprekers, onder wie Yvonne van Sark van YoungWorks, Leo de Jong van weblectures.nl en Wouter Reynaerts van Fontys hogeschool zullen uiteenzetten hoe UDL hun werk in het onderwijs inspireert.

Workshops

In de middag kunnen deelnemers zelf aan de slag met UDL. In verschillende workshops wordt gewerkt aan betrokkenheid van studenten, inzet van ict en mogelijkheden om docenten te inspireren.

Informatie

Het congres is voor iedereen die interesse heeft in onderwijsvernieuwing, studiebegeleiding en studeren met een functiebeperking.

Website:www.handicap-studie.nl/Nieuws/congres2012,

Contactpersoon: judith.jansen@handicap-studie.nl

VorigeInteressante sessies voor het vo tijdens De Onderwijsdagen
VolgendePO Raad en Vaste Kamercommissie OCW voeren constructief gesprek
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter