Met het gamen van tegenwoordig maken veel mensen zich zorgen over of kinderen nog wel de boeken in duiken, aangezien het gamen voor veel mensen het lezen van vroeger vervangt. Echter, gamen kan ook gezien worden als een positief fenomeen. Zo zijn er veel elementen van games die het huidige onderwijs zou kunnen verbeteren. Neem bijvoorbeeld de beloningen die je in een spel krijgt telkens al je iets kleins haalt, of de manier waarop sommige games kennis in een bepaald thema verpakken. Het concept van schoolelementen in games verpakken, ook wel gamification genoemd, was het thema van 5 en 6 oktober, op de gamification hackathon op de verdieping bij kennisnet.

Op deze twee dagen, gingen gamedevelopers, leraren en studenten in groepjes aan de slag om een concept te maken voor een game die een praktisch schoolprobleem oplost. Het groepje met het beste gameconcept krijgt 10.000 euro van Kennisnet om het concept te gaan ontwikkelen tot een game die op scholen gebruikt kan worden. Het resultaat was zeer interessant!

Probleem 1: Hoe krijg ik studenten naar school?

De game van het eerste team heet Adventure High. In deze game krijg je een agenda gepresenteerd van allerlei game-activiteiten die je op een bepaalde tijd in een bepaald deel van de school kan doen. Als je op de juiste tijd de QR code scant die ergens in school hangt, om zo een minigame te kunnen spelen. Door deze minigames te spelen, krijg je punten, waarmee je jezelf door middel van een ranglijst kan vergelijken met je klasgenoten.

Probleem 2: Maak een vakoverstijgend gameconcept.

In deze game, Label Mania, is het de bedoeling dat je je eigen platenlabel opzet. Studenten kopen artiesten in, wat in verschillende talen gebeurt, en het is de bedoeling dat je met deze artiesten zo veel mogelijk geld gaat verdienen. Dit doe je door je artiest zo populair mogelijk te maken, door bijvoorbeeld concerten te geven. Het mooie achter deze game is dat ze van plan zijn een complete docentmoduul hierachter te zetten, waarin docenten de resultaten van studenten op de verschillende vakken kunnen monitoren, en hierop het spel kunnen aanpassen.

Probleem 3: Gamify de schoolstructuur.

Het derde team presenteerde de game MBO Platform, waarin de lessen digitaal worden weergeven als prestaties die je kan vrijspelen. Je stelt jezelf een doel welke lessen je af wilt hebben binnen een bepaalde tijd, en gaat proberen, eventueel in samenwerking, om dit ook te halen. Bij sommige lessen, kan je, als je deze af hebt, ervoor kiezen om je nog meer te verdiepen in het onderwerp. Bij iedere les die je voltooit, krijg je punten, om zo hoger te komen in de ranglijst. Bij deze game is specifiek gekozen om niet de inhoud van de lessen te gaan veranderen, maar een systeem te maken om de schoolstructuur tot een game te maken.

Dit artikel is geschreven door Martijn van den Berg