Hoe ga je om met het gebruik van mobiele telefoons op school? Uit de eerder verschenen Kennisnetpublicatie Leren met je mobiel blijkt dat scholen veel meer gebruik kunnen maken van de kansen die mobiele telefoons bieden. Volgens de Nationale Academie voor Media Maatschappij zouden zowel basisscholen als middelbare scholen nauwelijks of geen afspraken hebben gemaakt over het gebruik van mobiele telefoons.

Uit onderzoek van de Nationale Academie voor Media Maatschappij blijkt dat veel scholen het moeilijk vinden om met de verantwoordelijkheid van individueel en mobiel mediagebruik om te gaan. Docenten zouden onvoldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheden van de hedendaagse telefoons. Mobieltjes worden vaak oneigenlijk gebruikt, bijvoorbeeld voor het digitaal pesten van medeleerlingen of docenten.

Lees de samenvatting van het rapport Nationale Academie voor Media Maatschappij.

Leren met behulp van de mobiele telefoon

Veel scholen zien in het gebruik van de mobiele telefoon echter ook kansen voor leerlingen door de lesstof via het mobieltje dichter bij de leerling te brengen. Moderne mobiele telefoons hebben internet en gps met alle mogelijkheden van dien, zoals het combineren van video, beeld en geluid. Daarmee kunnen leerkrachten hun leerlingen in staat stellen om bijvoorbeeld “ los van school en huiswerk zelf kennis te construeren, zonder directe tussenkomst van een docent. Een juist gebruik van de mobiele telefoon kan dan het leereffect vergroten.

In de Kennisnetpublicatie Leren met je mobiel vind je hier meer informatie over.

Praktische informatie

Kennisnetpublicatie 'Leren met je mobiel'

Op http://bestellen.kennisnet.nl/ vind je een volledig overzicht van alle Kennisnetpublicaties.

Mediawijsheid

Stichting Mijn Kind Online en het samenwerkingsverband Digivaardig Digibewust hebben een tweetal brochures gemaakt, die informatie en tips geven over het gebruik van mobiele telefoons door kinderen en pubers:

Mijn Kind Mobiel (voor ouders met kinderen op de basisschool) en

Mijn Puber Mobiel.