Timon Bos maakt op een verrassende en onverwachte manier gebruik van ict in de les. Daarbij is hij steeds op zoek naar nieuwe experimenten. Zo heeft zijn klas al eens een andere klas bespied, een legotrein bestuurd met behulp van de computer en en bordspel ontwikkeld in excel. Allemaal ict met een twist.

Door Timon Bos

Heel voorzichtig zette ik de doos op het karretje. Alle leerlingen hielden hun adem in terwijl ik de deur opendeed en het karretje met de doos door de gang richting groep 3 rolde. In mijn klas (groep 5) was het nog nooit zo stil geweest. We zouden groep 3 gaan bespioneren. Enkele minuten eerder hadden we met elkaar een leerling uitgekozen die in de doos mocht gaan zitten met een laptop op schoot. En een pakje drinken om de tijd door te komen. Een klein kijkgaatje en een wifi internetverbinding was zijn enige contact met de buitenwereld.

De juf van groep 3 vond het goed dat de doos even in haar klas gezet werd, en binnen enkele minuten verschenen de eerste chatberichten op het digitale schoolbord van onze klas Ze zijn aan het lezen, de juf zit achter de computer. De kinderen in de klas reageerden gelijk in de chatbox en een chaotische chatsessie was het resultaat.

Ict-twist

Ict met een twist. Zo zou ik de inzet van ict willen noemen die gebruikt wordt zoals kinderen het niet verwachten. Inmiddels hebben de meeste leerlingen wel een algemeen beeld van de mogelijkheden van een computer. Het is daarom verrassend als ineens blijkt dat de computer ook voor andere doelen gebruikt kan worden.

Legotrein

Bijvoorbeeld het besturen van een legotrein. Een tijdje geleden heb ik een Velleman soldeerkitje gekocht (ook leuk voor Vaderdag!) en heb daarmee een 9v legotrein gekoppeld aan de USB-poort van de computer. Het gevolg was dat de leerlingen met de computer de legotrein konden programmeren en besturen.

Excel

Excel is ook een voorbeeld van een ict-twist. Veel mensen gebruiken het niet omdat ze schrikken van enge formules en cellen waar de tekst nooit inpast. Maar Excel is meer. Het is uitermate geschikt om spelletjes in te maken. De vorige ict-opdracht die ik groep 7 gaf, was het ontwerpen van een bordspel in Excel. Bij zon opdracht komen ook taal (handleiding schrijven) en diverse andere vakken om de hoek kijken.

Toen na weken oefenen de tafelsommen er nog steeds niet voldoende ingestampt waren heb ik in Excel het spelletje Sommenrace (YouTube filmpje) geprogrammeerd met behulp van macros. De kinderen moesten in Excel zo snel mogelijk keersommen maken, waarbij het aantal gemaakte sommen per leerling automatisch op het digitale schoolbord terecht kwam. Het rendement ligt veel hoger, de computer genereert snel een oneindig aantal sommen als het moet. Sommige leerlingen maakten wel 150 sommen!

Scanner

Tot slot wil ik u de handige hulpmiddelen niet onthouden die de kassajuf al jaren gebruikt. Waarom de schooljuf dan ook niet? Ik heb het natuurlijk over de barcodescanner. Als het aan mij ligt, dan horen we het vertrouwde bliep-geluid binnenkort ook in de klas. De leerlingen krijgen een leerlingpas met streepjescode en de registratie voor ons als leerkracht is een fluitje van een cent. Overblijven? Bliep! Boek uitgelezen? Bliep! Ruzie gemaakt? Laat je leerlingpas maar zien Bliep!

Ik kon het niet laten en heb er een gekocht. Daar ga ik de komende tijd eens mee experimenteren. Als het toch geen succes blijkt te zijn, is het altijd nog een leuke gadget voor de winkelhoek van de kleuters. Daar zitten dagelijks kassajuffen die de scanner vast goed kunnen gebruiken dat is dan in ieder geval weer een ict-twist.

Timon Bos (twitter.com/timonbos) is part-time leerkracht op basisschool Het Bastion in Klundert. Daarnaast verzorgt hij regelmatig presentaties en workshops over ict in het onderwijs. Als freelance softwareprogrammeur is hij de ontwerper van diverse elos en educatieve internettoepassingen.