Faalangst & Motivatie Training

Onderwijsnieuws algemeen

Sacha Hilhorst winnaar Write Now! 2014

Sacha Hilhorst winnaar Write Now! 2014

De 19-jarige Sacha Hilhorst uit Utrecht is de winnaar van Write Now! 2014. Dit maakte juryvoorzitter Lize Spit vanmiddag bekend tijdens de finale in de Unie in Rotterdam. Sacha won een MacBook, een coachingstraject van literair agentschap Sebes & Van Gelderen en optredens op Wintertuin en Geen Daden Maar Woorden Festival. De jury bestaande uit Lize Spit (juryvoorzitter, auteur), Erik Brus (eindredacteur Passionate Platform), Jan Herregods (redacteur Metro Vlaanderen), Merijn Hollestelle (literair agent Sebes & Van Gelderen) en Niña Weijers (auteur) beoordeelde anoniem de nieuwe teksten......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: WriteNow

Muzikale scholieren gezocht voor UNICEF Talent Battle

Muzikale scholieren gezocht voor UNICEF Talent Battle

Opnieuw organiseert UNICEF Nederland de UNICEF Talent Battle: een talentenjacht voor muziekformaties en bands van middelbare scholen. Door deel te nemen aan de talentenjacht steunen muzikale scholieren UNICEF en maken ze kans op exclusieve podiumtijd op poppodia, muziekprijzen én de UNICEF Talent Battle award. Elke middelbare schoolband of –formatie kan meedoen. Inschrijven kan tot en met 5 oktober 2014 via www.unicef.nl/talentbattle Tijdens de UNICEF Talent Battle gaan groepen en bands van verschillende middelbare scholen......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Unicef

Leerlingen lezen en rekenen beter

Leerlingen lezen en rekenen beter

De taal- en rekenvaardigheid van leerlingen in het primair onderwijs is sinds 2008 significant verbeterd. Dat schrijven minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker (onderwijs) in de voortgangsrapportage over de referentieniveaus taal en rekenen die zij onlangs naar de Tweede Kamer stuurden. Dat is een compliment voor alle scholen die de afgelopen jaren hard gewerkt hebben aan de verbetering van de kwaliteit van hun onderwijs, vindt de PO-Raad. Overigens geldt wel dat de exacte vaardigheid van leerlingen ten opzichte van de referentieniveaus taal en rekenen op dit moment nog niet......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad

Sectorplan behoudt jonge leraar voor het onderwijs, vraag subsidie aan

Sectorplan behoudt jonge leraar voor het onderwijs, vraag subsidie aan

Schoolbesturen die een startende leraar voor de klas willen, kunnen daarvoor vanaf vandaag subsidie aanvragen via de subsidieregeling Jong en Oud. Zij ontvangen een subsidie voor 20 procent van de loonkosten wanneer zij een langdurig werkloze jonge leerkracht in dienst nemen. De subsidieregeling is een van de maatregelen uit het sectorplan primair onderwijs waarmee banen voor leraren behouden blijven en jonge leerkrachten kunnen worden aangetrokken. Dat wordt mogelijk door onder meer oudere leraren andere taken te geven of jonge en oudere leraren in tweetallen de verantwoordelijkheid te geven......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad

Een op de vijf scholieren is ontevreden over de manier van lesgeven

Een op de vijf scholieren is ontevreden over de manier van lesgeven

Dat blijkt uit de LAKS-monitor, het landelijke tevredenheidsonderzoek onder 60.000 scholieren, dat het LAKS elke twee jaar laat uitvoeren. Uit het onderzoek blijkt dat veel scholieren slecht zijn te spreken over de manier waarop hun docent lesgeeft. In 2010 was elf procent van de scholieren ontevreden over de manier van lesgeven, in 2014 is dat percentage gegroeid tot twintig procent. Het aantal scholieren dat tevreden is over hun docenten bleef gelijk op 60 procent. Docenten weten scholieren echter minder goed te motiveren: de ontevredenheid van scholieren over de motivatie door docenten......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: LAKS