80 nieuwe Gezonde Schoolpleinen van start

Jantje Beton, IVN Natuureducatie en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) starten dit schooljaar met de aanleg van 80 nieuwe Gezonde Schoolpleinen in 25 gemeenten door het hele land. Hiermee bouwen de organisaties voort op het programma Gezonde Schoolpleinen, waarmee al honderden schoolpleinen in Nederland verbeterd zijn met meer natuur en meer uitdaging. Gezonde Schoolpleinen zorgen ervoor dat kinderen meer bewegen, gevarieerder spelen en beter leren. ‘Het is bewezen positief voor de ontwikkeling en leerprestaties van het opgroeiende kind.’

Eerder dit jaar meldden tientallen gemeenten zich aan met de wens hun schoolpleinen te transformeren van versteend plein naar een groene, speelse en leerzame omgeving. ‘Er is enorm veel belangstelling’, zegt Vincent van der Veen van IVN. ‘Dat laat zien dat steeds meer gemeenten en scholen het belang ervan zien, en onderdeel willen zijn van deze revolutie op de Nederlandse schoolpleinen.’

€ 2,5 miljoen extra voor gezond opgroeien

Dankzij een extra investering vanuit het ministerie van VWS wordt dat voor 80 scholen nu werkelijkheid. Staatssecretaris Judith Tielen (Sport): ‘Vooruitkomen in je leven begint bij zo gezond mogelijk opgroeien. Veel buitenspelen en bewegen is een goed begin: het helpt kinderen bij het verbeteren van hun concentratie, leervaardigheid en sociaal gedrag in de klas. Om dit te stimuleren hebben wij de lopende subsidie ‘Gezonde Schoolpleinen’ verhoogd met 2,5 miljoen euro. Zo kunnen kinderen op 80 extra scholen genieten van schoolpleinen die speel- en beweegvriendelijker zijn met minder tegels en meer groen.'

IVN en Jantje Beton starten binnenkort de uitvoering op in ruim 25 gemeenten verspreid over alle provincies. ‘Uiteindelijk is ons doel dat ieder kind in Nederland toegang heeft tot zo’n Gezond Schoolplein’ noemt Marlies Bouman (Jantje Beton) als belangrijkste ambitie voor de toekomst.

Meer beweging, minder ‘gedoetjes’

Een logische ambitie, want Gezonde Schoolpleinen bieden veel voordelen. Onderzoek toont al jaren aan dat een groen en uitdagend schoolplein zorgt voor blijere en gezondere kinderen. ‘Op dit soort pleinen is er voor ieder kind iets te beleven’, aldus Marlies Bouman. ‘Leerkrachten geven vaak aan dat er meer en op andere manieren gespeeld wordt, met minder ‘gedoetjes’ tijdens de pauzes.’

Bomen en planten bieden bovendien verkoeling, natuurlijke zonbescherming, betere luchtkwaliteit en minder wateroverlast. ‘En het biedt een unieke mogelijkheid voor buitenlessen’, vult Van der Veen aan. ‘Niet alleen voor natuureducatie, maar ook voor taal of rekenen.’

VorigeZelfstandig leren reizen met de bus met een Virtual Reality-bril
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter