
Het kabinet wil basisschooldocenten met een bonus overhalen om meer uren te gaan werken. Dit zou dan een (gedeeltelijke) oplossing voor het lerarentekort kunnen bieden. Staatssecretaris Mariëlle Paul trekt 15 miljoen euro uit voor een driejarige proef, die in 2026 van start gaat. Maar de Algemene Onderwijsbond (AOb) is kritisch: het plan zou te weinig impact hebben en de echte problemen niet aanpakken. Wat houdt dit voorstel in, en waarom klinkt er gemor?
In het basisonderwijs werkt zo’n zeventig procent van de docenten in deeltijd. Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de basisschooldocenten best een extra dag wil werken als daar een beloning tegenover staat. Die beloning kan geld zijn, maar ook flexibele werktijden, extra vrije dagen of een ander takenpakket. Stel, een juf werkt drie dagen en wil er een vierde bij. Ze kan bijvoorbeeld kiezen voor een vrije middag om haar kinderen op te halen. Als genoeg docenten meedoen, kan dit volgens Paul zo’n 1600 fulltime banen opleveren, terwijl het tekort nu 7700 fulltime plekken is.
De AOb vindt het bedrag van 15 miljoen euro een druppel op een gloeiende plaat. “Het is een schijntje vergeleken met de bezuinigingen in het onderwijs,” zegt Thijs Roovers van de bond. Hij pleit voor een langetermijnvisie, zoals betere salarissen en minder werkdruk. Want docenten voelen zich vaak overbelast. Een meester die al vier dagen lesgeeft, zit misschien niet te wachten op een vijfde dag, bonus of niet, als hij amper tijd heeft om toetsen na te kijken. Roovers vreest dat het plan de werkdruk alleen maar verhoogt.
Toch ziet Paul kansen. Ze benadrukt dat een bekende docent voor de klas goed is voor leerlingen. Een school in Utrecht experimenteerde al met flexibele roosters, waardoor een docent een ochtend thuis kon werken in ruil voor een extra lesdag. Zulke maatwerkoplossingen wil Paul nu breder testen. Maar critici wijzen op een ander probleem: geld alleen lost het tekort niet op. Er zijn simpelweg te weinig leraren, en een bonus trekt geen nieuwe mensen aan.
Het plan is een gok. Als het werkt, kan het klassen redden van invallers of lesuitval. Maar zonder structurele maatregelen, zoals kleinere klassen of meer zij-instromers, blijft het lerarentekort een puzzel.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst