Meest mediawijze klas van Nederland weer bekend

Groep 8 van IKC St. Vitus uit Winschoten is opnieuw uitgeroepen tot ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ tijdens de landelijke MediaMasters-wedstrijd. Vorig jaar wisten zij deze felbegeerde titel ook al te bemachtigen. De 19 leerlingen van de groep, die zichzelf De Slopers! noemen, lieten maar liefst 13.000 andere klassen achter zich, opnieuw een recordaantal deelnemers tijdens de jaarlijkse Week van de Mediawijsheid. De klas van leraren Rob Vegter, Remke Huisman en Tessa Nomden blonk wederom uit in kennis over de kansen en risico’s van media en maakte diverse mooie en creatieve digitale producten. MediaMasters is een gratis serious game voor leerlingen uit groep 5/6, 7/8 en het gespecialiseerd onderwijs (tussen de 8 en 12 jaar oud), die kinderen op een speelse manier laat kennismaken met digitale geletterdheid en mediawijsheid. MediaMasters is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid en biedt scholen een toegankelijke manier om digitale geletterdheid in de klas te integreren.

Ieder jaar is er een nieuwe filmische verhaallijn die, verdeeld over vijf MediaMissies, de basis vormt voor MediaMasters. Dit jaar gaat het om Zoey en haar grootvader, die volledig in de ban is van het populaire virtual reality-spel Medoria. Wanneer hij geen contact meer maakt met zijn familie, besluit Zoey hem in het spel op te zoeken. Daar ontdekt ze dat haar opa’s personage mogelijk is ontvoerd, en samen met haar ouders probeert ze hem te redden, met hulp van de MediaMasters in de klas. Met elke voltooide MediaMissie verdienen leerlingen bits (punten); de klassen met de hoogste scores winnen mooie prijzen.

Vanaf de eerste dag enthousiast

"Wat een enorme eer dat groep 8 van IKC St. Vitus in 2025 de meest mediawijze klas van Nederland is geworden! De kinderen hebben deze week vol enthousiasme meegespeeld met MediaMasters. Vanaf dag 1 waren ze erg enthousiast over het spannende verhaal en gingen enthousiast aan de slag met de vragen en creatieve opdrachten. We zijn ongelooflijk trots op de inzet, het doorzettingsvermogen van deze klas en het plezier waarop ze deze week hebben deelgenomen. Voor ons als leerkrachten was het fantastisch om te merken hoe gemotiveerd en betrokken ze de hele week waren. Over elk onderwerp werd kritisch nagedacht en bij de extra opdrachten ontstonden de mooiste en leuke creaties.", aldus leraar Rob Vegter. "De Week van de Mediawijsheid is voor onze leerlingen weer ontzettend leerzaam geweest. Ze begrijpen hoe belangrijk het is om kritisch te kijken naar wat je online tegenkomt. Met de ontwikkeling van AI wordt het steeds moeilijker om echt van nep te onderscheiden. Ook leren ze meer over het respectvol omgaan met anderen online en hoe je kritisch naar bronnen kijkt die online beschikbaar zijn."

Meest mediawijze klas in het gespecialiseerd basisonderwijs

MediaMasters werd ook gespeeld in het gespecialiseerd (basis)onderwijs. Alle clusters konden deelnemen, waaronder ook dove of slechthorende leerlingen en blinde of slechtziende leerlingen. Speciaal voor hen werden de afleveringen tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met Nederlandse Gebarentaal (NGT) en audiodescriptie. Klas M7/8b van Kindcentrum de Marel uit Goes werd opnieuw verkozen tot landelijke winnaar in de competitie voor speciaal (basis)onderwijs. Ook zij sleepten vorig jaar de prestigieuze prijs al een keer binnen.

Harm Francke, leraar groep M7/8b Kindcentrum de Marel Goes: "Het was weer een hele leuke week met een enorme teamspirit in de klas! Het feit dat het verhaal zich afspeelde in een gamewereld riep veel op in de klas. Gamen leeft enorm onder de leerlingen en daar wordt heel veel tijd ingestoken met alle positieve en negatieve gevolgen van dien. We hebben het daar dus veel over gehad tijdens MediaMasters. Ook hebben ze echt hun gamevaardigheden kunnen inzetten om te winnen. We hebben veel geleerd over phishing en over hoe je opgelicht kan worden op internet. Een ander belangrijk thema voor ons was dat wat je op beeld ziet, meestal niet de waarheid is."

MediaMasters is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid (7 t/m 14 november). Sinds 2024 loopt er een driejarig thema, waarbij de campagne draait om digitale balans en gezond schermgebruik.

Na Week van de Mediawijsheid

Na de Week van de Mediawijsheid kunnen scholen het hele jaar door verder met MediaMasters. Via ThemaMissies en Klassengesprekken verdiepen leerlingen zich in actuele onderwerpen rond mediawijsheid en is op elk gewenst moment beschikbaar.

VorigeWat ga je doen als je stopt met varen en werk aan de wal zoekt?
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter