Bijna één op de zes werknemers in Nederland heeft een baan met hoge eisen en weinig vrijheid. In het onderwijs scoren basisschoolleraren en docenten algemene vakken in het voortgezet onderwijs hoog op de lijst van stressvolle beroepen. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS en TNO. Hoe zwaar is de werkdruk in het onderwijs, en wat betekent dit voor leraren?
Werk in het onderwijs stressvol
Het onderzoek omschrijft het ervaren van stressvol werk als een combinatie van hoge eisen en weinig zelfzeggenschap. In het basisonderwijs heeft 39 procent van de leraren een stressvolle baan, evenveel als medisch praktijkassistenten. Docenten algemene vakken in het voortgezet onderwijs volgen met 35 procent. Apothekersassistenten staan bovenaan met 51 procent. In het onderwijs komt stress vooral door volle klassen, veel administratief werk en het omgaan met gedrag van (problematische) leerlingen of zorgen van ouders.
Gevolgen voor leraren en schoolleiders
Werknemers met stressvol werk zijn negatiever over de toekomst. Ze verwachten vaker dat hun werk mentaal zwaarder (50 procent) of minder leuk (52 procent) wordt. Onder alle werknemers is dat 34 procent en 40 procent. Bijna de helft vindt maatregelen tegen stress onvoldoende, en 22 procent zegt dat er geen maatregelen zijn. Verzuim is hoger: 60 procent van de werknemers met stressvol werk verzuimde in 2024, tegen 52 procent gemiddeld. In het onderwijs is dit zorgelijk, met het oog op het huidige lerarentekort.
Oplossingen
Scholen gaan vaak zelf al op zoek naar oplossingen, zoals flexibele roosters of extra ondersteuners. De overheid zet daarnaast in op campagnes om het beroep aantrekkelijker te maken. Maar veel docenten vragen om structurele maatregelen, zoals minder administratie en meer personeel. Het onderzoek laat zien dat de werkdruk in het onderwijs en tekorten, aandacht vragen.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst