Hoe maak je van jezelf die docent die leerlingen cool vinden?

De meeste schoolgaande jeugd vindt hun docenten niet direct ‘cool’. School is een moetje en dag in, dag uit moeten ze de verhalen van al die docenten aanhoren over zaken die ze vaak maar matig interesseren. Dat is geen fantastisch uitgangspunt voor een docent om leerlingen voor zich te winnen, maar tegelijkertijd biedt het je juist ook de ruimte om je te onderscheiden als docent. Hoe maak je van jezelf die docent die leerlingen ‘cool’ vinden en waar ze graag les van hebben?

Voor verrassingen zorgen
School is saai, vinden veel leerlingen. Aan jou de uitdaging als docent om wat aan dat beeld en dat gevoel te doen. Wijk eens af van de ingebeitelde methodes en kom met lessen die je leerlingen verrassen en bijblijven. Dat is de beste manier om je als docent te onderscheiden én de interesse van je leerlingen te wekken in wat je ze te vertellen hebt. Maak lessen interactiever, maar doe het niet op een manier waarin leerlingen zich voor het blok gezet voelen, want dan vinden ze je juist minder leuk.

Humor mag
Natuurlijk is de lesstof die je over te brengen hebt op je leerlingen een serieuze zaak. Maar dat is ook meteen de reden waarom leerlingen verveeld raken. Jij bent immers niet de enige docent waar ze op dezelfde dag naar moeten luisteren. Jouw rol voor de klas geeft je niet alleen de mogelijkheid om te onderwijzen, maar ook om te entertainen. Stop dus zeker humor je lessen. Als je leerlingen door beginnen te krijgen dat ze bij jou kunnen lachen, zullen ze ook aandachtiger naar je gaan luisteren. Maar pas op: maak geen grappen ten koste van bepaalde leerlingen. Dat is niet cool, maar wreed. En wreed is niet een reputatie die je moet willen hebben als docent. Ook de leerlingen die niet voor gek gezet worden zullen dit (op een gegeven moment) niet waarderen.

Op de motor naar het werk
Het stoffige imago van veel docenten wordt ten dele veroorzaakt doordat leerlingen ze nog wel eens op de fiets met de schooltas achterop tegenkomen. Veel cooler is het om die docent te zijn die op de motor naar school komt en in zijn of haar stoere motorpak het gebouw binnenstapt. Heb je dus een motor en een motorrijbewijs, dan wordt het tijd om je motorkleding af te stoffen en met de motor naar het werk te gaan. Of je koopt eerst nog even wat gave nieuwe motorkleding van ChromeBurner.

Toon begrip en geef opbouwende kritiek
Als er één ding is waar onzekere tieners een hekel aan hebben, dan is het wel om aangevallen te worden op hun prestaties. Waar een leerling simpelweg lui of ongedisciplineerd is, kan een wat fermere aanpak wel op z’n plek zijn, maar het loont ook om jezelf af te vragen waarom een leerling zich zo gedraagt. Wat kun jij doen om diegene ertoe te bewegen bij de les te blijven? Toon je altijd begripvol naar je leerlingen toe en geef opbouwende kritiek die ze motiveert om beter hun best te doen. Negatieve kritiek werkt immers vaak averechts en kwetst leerlingen. Zeker wanneer ze simpelweg moeite hebben om bij te blijven.
Wees die docent die fris is in zijn of haar aanpak en die leerlingen ondersteunt waar nodig. En denk nog eens terug aan toen je zelf in de schoolbanken zat. Wat voor leraar wilde jij toen graag hebben?

Vorige140 miljoen kinderen wereldwijd missen eerste schooldag door pandemie
VolgendeAandacht voor het WK in de klas
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter