Het gemak van online bestellen

Hoeveel pakketten zijn er dagelijks onderweg naar het huis van hun nieuwe eigenaar? Hoe vaak moet de koerier bij jou stoppen om een pakket af te leveren? Hoogstwaarschijnlijk ga je in beide gevallen iets antwoorden in de trend van onnoemelijk veel. Online bestellen is iets wat de meesten onder ons graag doen. Toch zijn er ook nog steeds enkelingen die het gemak van online aankopen niet helemaal zien. In dit artikel zal ik daarom nog eens alle voordelen van online bestellingen op een rijtje zetten.

Levertermijn
Vroeger was het principe erg eenvoudig. Je had iets nodig, dus je stapte in je auto en je ging langs bij de winkel. In de beginperiode van e-commerce was het vaak zo, dat het verzenden van een pakket enkele dagen tijd in beslag nam. Dat is ook de reden waarom er zoveel mensen waren die toch zelf nog naar de winkel gingen. Tegenwoordig is het echt helemaal anders, want er zijn zoveel online bedrijven bijgekomen. Het feit dat er een stevige concurrentiestrijd aan de gang is tussen webwinkels, maakt dat er voor ons als consumenten enkele voordelen naar boven komen.

Om jou te overtuigen om naar hun webshop te surfen, in plaats van naar die van een concurrerend bedrijf, worden er heden ten dage erg korte levertermijnen gehanteerd. Er zijn reeds zoveel online stores, die vandaag besteld en morgen in huis aanbieden. Moet jouw pakketje uit het buitenland komen? Dan kan het soms een tweetal dagen duren, maar wanneer ik bijvoorbeeld iets uit België laat leveren in Nederland, dan heb ik het doorgaans een dag later al in huis. Zelf woon ik ergens aan het beginpunt van de ronde die de koeriers gebruiken, want meestal ontvang ik mijn pakketten al vroeg in de ochtend. Als ik ‘s avonds om 22 uur nog iets bestel, dan ligt het meestal de volgende dag om 9 uur al op mijn deurmat. Op die tijd kon ik zelf nog niet eens naar de winkel gaan.

Hoewel ik vandaag besteld, morgen in huis al indrukwekkend vond, moet ik zeggen dat ik erg verbaasd was over de opkomst van vandaag besteld, vandaag in huis. Voor onze ouders, maar zeker voor onze grootouders is het onvoorstelbaar dat een pakketje dat honderden kilometers verder wordt verzonden, vandaag nog kan aankomen. Deze service is ideaal voor de mensen die overdag niet al te veel tijd hebben om te gaan shoppen.

Capaciteitsbeperkingen zijn verleden tijd
In een fysieke winkel is men steeds gebonden aan een bepaalde capaciteit. Ze kunnen helaas niet meer kledij of andere goederen ten toon stellen, dan hun winkel groot is. Daarmee vind je in een winkel vaak slechts een klein onderdeel van een bepaalde collectie. Kijk bijvoorbeeld maar eens in een schoenenwinkel. In hoeveel kleuren zijn de nieuwste Nikes daar beschikbaar? Meestal één à twee varianten, drie als je echt mazzel hebt.

Hetzelfde geldt helaas ook voor de maten van bijvoorbeeld kledij. Indien je een extra extra small, of een extra extra large hebt, dan heb je dit probleem waarschijnlijk minder. Maar voor mensen die net een medium of een large nodig hebben, die zullen het wel herkennen. De meest voorkomende maten zijn er namelijk steeds als eerste uit.

Online hebben ze dat probleem niet zozeer. Digitale winkels beschikken over grote pakhuizen, waarin ze zoveel verschillende modellen van één product kunnen aanbieden. Bovendien hebben deze digitale winkels heel vaak een geautomatiseerde verbinding met de producent. Raakt de voorraad van een bepaald artikel, of een bepaalde maat bijna uitverkocht? Dan worden er automatisch ook nieuwe items besteld.

De digitale mogelijkheden zijn enorm
Een groot voordeel van online aankopen, zijn de eindeloze mogelijkheden. Digitaal kan men jou gewoon veel meer aanbieden dan in een fysiek verkooppunt. Kijk maar even naar het dagelijkse leven: zelfs scholen gebruiken vandaag de dag al veel digitale alternatieven. Kledij kopen leek vroeger moeilijk als je dat online moest doen, maar tegenwoordig ontstaan er door de toepassing van virtual reality, zelfs al digitale pas mogelijkheden. Daarnaast hebben consumenten volgens de Europese wetgeving het recht op een retourperiode van twee weken. Zo kun je thuis rustig bekijken of het product effectief iets is voor jou. Is dat niet het geval? Dan stuur je het even eenvoudig terug en krijg je jouw geld terugbetaald.

Men zegt wel eens dat de e-commerce markt al verzadigd is, maar eigenlijk staat ze nog maar in haar kinderschoenen. Ik ben alvast benieuwd welke extra voordelen de technologie de komende jaren zal mogelijk maken. Online shoppen zorgt voor extra gebruiksgemak en dat zorgt op zijn beurt voor meer klantentevredenheid. Wat wil je eigenlijk nog meer?

VorigeLaat de leraar zijn pedagogische werk doen
VolgendeAansluiting ouder-kind programma’s met school steekt nauw
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter