We staan aan het begin van een digitaal tijdperk. Iedereen is continu online en bereikbaar, winkelen gebeurt veelal online en zelfs kinderen hebben tegenwoordig een smartphone. Ook in het onderwijs speelt digitalisering een steeds grotere rol. Er vaak wordt lesgegeven met een digibord en steeds meer scholen hebben laptops of computers in de klas. Digitaal lesmateriaal heeft veel voordelen, maar ook nadelen. Wij hebben de voor- en nadelen van digitaal lesgeven voor je op een rijtje gezet.

Voordelen
• Het gebruik van digitaal lesmateriaal, zoals educatieve apps, bereidt leerlingen voor op het digitale tijdperk.

• Met digitaal lesmateriaal kunnen alle leerlingen les krijgen op hun eigen niveau; de lessen kunnen namelijk op maat gemaakt worden.

• Digitale lessen zijn actueler dan lessen die met behulp van een boek – dat wellicht al een paar jaar oud is – worden gegeven.

• Er is meer interactie mogelijk tijdens een digitale les.

• De leerlingen kunnen gemakkelijk zelf controleren of ze vragen goed hebben beantwoord, en je kunt ze als docent online feedback geven.

• Digitaal lesgeven scheelt nakijkwerk. De resultaten van opdrachten die online gemaakt zijn kun je veel makkelijker monitoren.

• Bij digitaal lesmateriaal is ook ondersteuning door middel van afbeeldingen en filmpjes gemakkelijk mogelijk. Dit zorgt voor meer afwisseling in de lesstof. Het leren met behulp van filmpjes zorgt volgens onderzoek bovendien voor hogere cijfers.

• Er staat ontzettend veel informatie op het internet. Het is voor leerlingen belangrijk om te leren welke informatie betrouwbaar is en welke niet.

• Met digitaal lesmateriaal kun je kinderen door middel van spelletjes motiveren om te leren. Dit wordt ook wel gamificatie genoemd.

• Het delen van resultaten van leerlingen in digitale ouderportalen kan de betrokkenheid van ouders vergroten.

• Alles is beschikbaar in de cloud; je kunt dus niks kwijtraken of vergeten.

Nadelen
• Het is moeilijker te controleren of leerlingen ook écht met hun schoolopdracht bezig zijn. Sociale media en surfen op het internet kunnen voor afleiding zorgen. Het is dus verstandig om de toegang naar een aantal entertainmentwebsites te blokkeren als dit mogelijk is.

• De voorbereiding van digitale lessen kan meer tijd kosten, doordat je je als docent telkens moet verdiepen in nieuwe tools en apps.

• Uit onderzoek blijkt dat leerlingen informatie beter en effectiever kunnen verwerken als ze lezen van papier in plaats van van een scherm.

• Leerlingen leren minder goed schrijven doordat er steeds meer getypt wordt. Aantekeningen die getypt worden blijven vaak minder goed hangen dan aantekeningen die opgeschreven worden.

• Je bent als docent afhankelijk van het internet. Is het internet op jouw school vaak heel traag en heeft dit invloed op jouw lessen? Overleg dan met de directie of internet vergelijken een mogelijkheid is, zodat er een abonnement kan worden afgesloten met een hogere internetsnelheid.

• Open vragen zullen nog steeds door de docent zelf nagekeken moeten worden; de antwoorden hierop zijn namelijk niet zo makkelijk na te kijken met behulp van software.

• Cyberpesten komt veel voor. Als een leerling online gepest wordt, heb je hier als docent veel minder controle op dan wanneer dit in de klas gebeurt.

• Er zijn strenge privacyregels waar rekening mee gehouden moet worden bij het opslaan van gegevens van leerlingen.