Daar kun je op rekenen!

Rekenmachines, er zijn er enorm veel, maar welke kun je het beste gebruiken? Een klassieke rekenmachine, een grafische rekenmachine of toch een wetenschappelijke rekenmachine? Het onderlinge verschil zit hem in de functies per apparaat, maar de allerbelangrijkste functie voor het onderwijs is waarschijnlijk wel de examenstand.

Is hoofdrekenen ‘old school’?
Zodra er een som op het bord staat, grijpen leerlingen al snel naar hun rekenmachine. Voor simpele sommen, zoals 6 x 4, kunnen ze hiervoor een afkeurende blik van hun docent verwachten. De sommen met echt grote getallen mogen uiteraard wel met een bureaurekenmachine uitgerekend worden, maar hoofdrekenen blijft van belang. Toch wint de gemakzucht vaak, mede dankzij de opkomst van mobiele telefoons met een rekenmachinefunctie. Kinderen zijn gewend dat alles sneller kan.

Hoofdrekenen blijft een kunst die ook buiten school heel goed van pas kan komen. Dit ‘gevoel voor getallen’ kan handig zijn, wanneer een kind begint met een baantje aan de kassa of in de horeca. Het is uiteindelijk makkelijker én sneller om het totaal van die rekening uit je mouw te kunnen schudden, zonder dat je hier een rekenmachine voor moet pakken. Aan het winkelen? Dan is het ook handig om de totaalprijs in de gaten te houden. Zo kom je bij de kassa niet voor een grote verrassing te staan.

Grafisch of wetenschappelijk?
Er zijn uiteraard rekenkundige kwesties, waarvoor je wel degelijk een rekenmachine nodig hebt. Vanaf de middelbare school veranderen rekenlessen in wiskundelessen. In de onderbouw zul je aan de slag gaan met een wetenschappelijke rekenmachine. Vanaf de bovenbouw verschijnt de grafische rekenmachine op het toneel. Wat is het verschil tussen deze twee rekenmachines met een tal van functies?

Een wetenschappelijke rekenmachine gebruik je niet alleen voor eenvoudige berekeningen. Dankzij de extra functies is het berekenen van de sinus, cosinus en tangens binnen handbereik. Door de wetenschappelijke en statische functies van deze rekenmachine is hij geschikt voor leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Met een grafische rekenmachine kun je nog veel meer. Zo heeft het digitale scherm een hogere resolutie, waardoor het geschikt is voor het plotten van grafieken. Met een grafische rekenmachine maak je ook tabellen, reken je met matrices en maak je statistieken. Naast allerlei handige functies voor op school, beschikken sommige rekenmachines ook over enkele spelletjes. Mocht je eerder klaar zijn met een toets, dan hoef je je niet te vervelen. Een grafische rekenmachine wordt over het algemeen verplicht gesteld vanaf de 4e klas van het voortgezet onderwijs voor vakken als wiskunde, natuurkunde en scheikunde.

De examenstand
Vroeger ging je door de examenstof, terwijl je het druk aan het overtikken was in je grafische rekenmachine. Wat een uitkomst was dat, spiekbriefjes die niemand doorhad. Wiskunde, economie en exacte vakken, alles kon je erin kwijt. De eindexamenkandidaten van nu kunnen fluiten naar dit trucje, want de rekenmachines zijn met hun tijd meegegaan. Tegenwoordig hebben ze een lampje dat aangeeft of een rekenmachine in examenstand staat. Dat wordt dus toch stampen op die lesstof en alles uit je hoofd leren!

VorigePraktische richtlijnen voor opening basisscholen op 8 februari
VolgendeWecycle recyclecertificaat en bedankje van Stichting Jarige Job voor basisscholen
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter