Hoe kan je een verslaving bij een leerling herkennen en wat kun je eraan doen?

Een verslaving herkennen bij een leerling, hoe doe je dat?

Wil je een verslaving leren herkennen bij een leerling, zodat deze eventueel kan afkicken met medicatie? Verslavingen hebben een negatieve invloed op jongeren en kunnen er voor zorgen dat ze op latere leeftijd ook met problemen te maken krijgen. Er vroeg bij zijn is dan ook noodzakelijk. Hoe herken je een verslaving bij een leerling en hoe kun je deze leerling vervolgens helpen? Wij vertellen je er meer over in dit artikel.


Stel vast welke soort drug het is

Het eerste wat je moet doen, is vaststellen om welke soort drug het gaat. Je hebt harddrugs en softdrugs. Wil je drugsgebruik herkennen, dan is het effect wat de verschillende drugs hebben van groot belang. Zo zijn er opwekkende drugs, waaronder XTC en speed. Vervolgens zijn er de hallucinogene drugs, waaronder LSD, paddo’s, wiet en hasj. De laatste categorie betreft drugs met een verdovende werking. Hierbij kun je denken aan heroïne of alcohol. Weet je wat voor soort drug het is, dan kun je ook sneller zien of je leerling onder invloed is.


De verslaving herkennen

Hoe kun je als docent een verslaving herkennen? Een verslaving ontstaat vaak in een aantal fases. Eerst heeft de gebruiker er plezier van en is er nog controle over. Vervolgens verliest de gebruiker de controle en ontstaat 'misbruik' waardoor er een verslaving kan ontstaan. Als je een verslaving bij een leerling wilt aanpakken, kun je het beste ingrijpen in de fase wanneer hij of zij hier nog plezier aan beleeft. Niet iedere leerling is verslavingsgevoelig. Dit is van diverse factoren afhankelijk. Tot hoeverre een leerling gevoelig is voor verslavingen kan binnen de leerling zelf liggen. Zo kan hij of zij verslaafde ouders hebben of rebels zijn, maar ook te maken hebben met een moeilijke thuissituatie of groepsdruk.


De leerling ondersteunen

Herken je een verslaving bij een leerling, dan is het belangrijk de leerling hierop aan te spreken en dit ook op de juiste manier te doen. Kies hierbij het goede moment uit. Dit is een moment waarbij zowel jij als de leerling tijd hebben. Praat niet tijdens een moment waarbij de leerling nog onder invloed is. Wees begripvol en laat de leerling bedenken waar zijn/haar gedrag vandaan komt. Zo kun je er wellicht met de leerling uitkomen en hem of haar ondersteunen om van de verslaving af te komen en het bijvoorbeeld hebben over een kliniek opname samen met de ouders van betreffende leerling.

VorigeCentrale coördinatie en betere informatie kunnen gelijke toegang tot school bevorderen
VolgendeModel om learning analytics succesvol in te zetten in onderwijs
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter