Dat wijst een live peiling uit onder honderden schoolleiders tijdens het jaarlijkse AVS-congres in Nieuwegein. Vanaf 9 uur ’s ochtends vond deze live peiling plaats. Op een actiewand lieten schoolleiders weten wat zij wél nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Ze konden kiezen uit verschillende stellingen: ‘Tijd en geld om te professionaliseren’, ‘Ontwikkeltijd en ruimte voor innovatie’, ‘Duidelijke verantwoordelijkheden met bijpassende bevoegdheden’ en ‘Formele invloed op beleid’. De meeste stickers werden geplakt bij de stelling loon naar werk.

Citaten van schoolleiders:
• “Ik ben adjunct-directeur en verdien minder dan mijn vorige baan als leraar”.
• “Het begint erbij dat taken in 40 uur passen”
• Als je hetzelfde verdient als een leraar dan doet dat wat met je motivatie”.
• “Steeds meer onderwijsinhoudelijk werk gaat naar de directeuren. Dat levert spanningsvelden op”.
• Ik wil graag meer beleidsvrijheid voor het onderwijs. Gebaseerd op vertrouwen. Ik wil me niet de hele tijd hoeven te verantwoorden.”.
• “Loon naar werk. De ruimte voor de kerntaak is er niet en moet je erbij doen. Je bent als directeur overal verantwoordelijk voor. Dat wordt totaal niet gewaardeerd.”.

Schoolleiderstekort dubbel zo groot
Uit recent onderzoek blijkt dat in 2018 het aantal openstaande vacatures voor schoolleiders aanzienlijk is gestegen met 2,3% ten opzichte van 2017* naar 8,4%. Hoewel het lerarentekort de afgelopen tijd het publieke debat heeft gedomineerd, is het tekort aan schoolleiders procentueel dubbel zo groot als het tekort aan leraren. En het is oplopend. De actie van 15 maart in Nieuwegein is een vervolg op de acties die schoolleiders het afgelopen half jaar maandelijks gevoerd hebben, en waar totnogtoe geen gehoor aan is gegeven. Voorzitter Petra van Haren (AVS): “De rol van de schoolleider voor de kwaliteit van het onderwijs wordt onderschat. Meerdere wetenschappelijke onderzoeken tonen aan: de relatie tussen schoolleider en kwaliteit van het onderwijs is een één op één relatie. Het imago van de beroepsgroep trekt beperkt nieuwkomers aan. Goed onderwijs begint bij goede schoolleiders en dit staat nu onder serieuze druk. Wij doen een oproep aan Den Haag en onze collega-vakbonden om het nù over schoolleiders te hebben”.

Naast de acties is de AVS op dit moment volop in gesprek aan de cao-tafel. De positie en beloning van schoolleiders in het primair onderwijs komt nadrukkelijk aan bod, gekoppeld aan onderzoek naar hun taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden op het gebied van strategie, onderwijs, personeel en bedrijfsvoering.

Zo wordt de vaak veel te hoge werkdruk van de beroepsgroep zichtbaar en maken we duidelijk dat schoolleiders strategischer gepositioneerd moeten worden. Door de veelheid aan oneigenlijke taken komen schoolleiders hier nu onvoldoende aan toe. Dit bedreigt op zowel de korte, maar vooral ook op de lange termijn, de kwaliteit van de school en het onderwijs.

*[Bron: Tabel 3 op pagina 12 van de Arbeidsmarkt barometer po, vo en mbo 2017-2018]