Hoe belangrijk is het om al op vroege leeftijd te beginnen met lezen?

Voorlezen is niet alleen belangrijk voor de taalkundige ontwikkeling van kleine kinderen. Het bevordert ook de sociale en cognitieve vaardigheden. Veel ouders zijn zich hiervan terdege bewust, zoals uit een studie blijkt. Toch lezen ze vaak te weinig voor en vooral te laat. Lees hier wat ouders moeten weten.

Hoe eerder de ouders samen boeken gaan lezen en bekijken, hoe meer de kinderen ervan zullen profiteren.

Lezen is een fundamentele vaardigheid. Alleen wie het geschreven woord aankan, kan zich gemakkelijk oriënteren in onze moderne, op informatie gebaseerde maatschappij. Dit maakt het des te belangrijker om kinderen tijdig te laten voorlezen, bij voorkeur door hardop te lezen. Ouders kunnen niet vroeg genoeg beginnen met voorlezen. Zonder geletterdheid, kan er geen succes zijn op school of op het werk. Lees hier de reviews over Kwebbels’s gratis boekenpakket.

Studies tonen aan dat hardop voorlezen een zeer effectieve impuls is voor de taalontwikkeling van kinderen en hen motiveert om te laten voorlezen. Maar het effect van hardop lezen gaat veel verder dan dat. Het is aangetoond dat het de sociale vaardigheden en de persoonlijke ontwikkeling van adolescenten bevordert - en ook de cognitieve vaardigheden ten goede komt: Als baby's vanaf de negende levensmaand worden voorgelezen, kunnen ze op vierjarige leeftijd zelfs twee tot drie maanden voorsprong hebben in de hersenontwikkeling.


Reviews over Kwebbels’s gratis boekenpakket: Meerderheid begint te laat

Hoe eerder de ouders samen boeken gaan lezen en bekijken, hoe meer de kinderen ervan zullen profiteren. Volgens studies over de effectiviteit van voorlezen zou het al in het eerste levensjaar een integraal onderdeel moeten worden van de dagelijkse routine. Maar hoe zit het met de realiteit? Wetenschappers hebben het onderzocht. Voor het eerst verzamelden zij representatieve gegevens over het voorlezen van kinderen van drie maanden tot drie jaar en interviewden zij ouders in 523 gezinnen.

Het resultaat: de meerderheid van de ouders begint te laat met voorlezen. 55 procent van alle vaders en moeders leest in de eerste twaalf maanden niet regelmatig aan hun kinderen voor. In 28 procent van de gezinnen is dit zelfs het geval binnen de eerste drie jaar. Paradoxaal genoeg schrijft 91 procent van de ondervraagde ouders een grote of zelfs zeer grote invloed op de ontwikkeling van hun kinderen toe aan het tegelijkertijd voorlezen. En 71 procent vindt goede leesvaardigheid bijzonder belangrijk.


Reviews over Kwebbels’s gratis boekenpakket: Wanneer is het juiste moment?

Dus waarom halen vaders en moeders niet eerder en vaker boeken uit de kast? In veel gevallen lijkt onzekerheid een doorslaggevende factor te zijn. Ruim een derde van de ouders gaf aan dat ze niet precies wisten wanneer het tijd was om te gaan lezen. Als gevolg daarvan wachten ze langer dan nodig. Veel ouders vinden dat hun kind eerst aan bepaalde eisen moet voldoen om zinvol te kunnen voorlezen: bijvoorbeeld voldoende concentratievermogen.

"Een kind hoeft zich niet te concentreren of zelfs maar lang te spreken om te profiteren van hardop voorlezen". Je kunt dus niet vroeg genoeg beginnen. "Vooral jonge gezinnen moeten ervan genieten en de vreugde van het lezen al op jonge leeftijd aan hun kinderen doorgeven", zegt Neubauer.

VorigeVijf vragen over het vastlopen van de cao-onderhandelingen
VolgendeHoe de student zou kunnen helpen met het lerarentekort
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter