Op welke manier behandel je vragen over seks? Dit is een probleem waar veel docenten mee te maken hebben. In dit artikel gaan we het hier uitgebreid over hebben. We focussen ons op vragen die in het voortgezet onderwijs gesteld worden. Het moment waarop de seksuele ontwikkeling van jongeren start. Potentie begint vanaf de puberteit, dan is de kans het grootst dat er vragen worden gesteld als:
• Welk standje vindt u het fijnst?
• Met hoeveel mannen of vrouwen bent u naar bed geweest?
• Waarom hebben mensen anale seks?

Bij dit soort vragen is het belangrijk om voorzichtig te zijn. Worden er vragen gesteld om te provoceren? Zijn leerlingen oprecht geïnteresseerd of ligt er een ander motief aan ten grondslag? Het stellen van de wedervraag levert vaak niet het gewenste resultaat op. Merk je dat leerlingen oprecht geïnteresseerd zijn? Dan is het belangrijk om je af te vragen of je wilt antwoorden. Daarna is het belangrijk om er rustig de tijd voor te nemen.

Tips voor wanneer er seksuele vragen worden gesteld
Gebruik de volgende tips om met seksuele vragen om te gaan:
• Erken dat een bepaalde vraag gesteld is. Als een vraag oprecht is kun je aangeven dat het goed is dat de vraag gesteld wordt.
• Motiveer leerlingen om zelf met antwoorden te komen en probeer een gesprek tussen hen op gang te brengen. Je kunt leerlingen motiveren om zelf te zoeken naar antwoorden via het internet.
• Probeer persoonlijke vragen breder te trekken. Geef aan dat het niet belangrijk is met hoeveel mannen of vrouwen je naar bed bent geweest en leg uit dat het belangrijk is om te ontdekken of jij en jouw sekspartner er klaar voor zijn.
• Op sommige momenten is het goed om humor te gebruiken. Toch wil je ook serieus blijven als je dit soort thema´s behandelt, zoek naar iets dat bij jouw manier van lesgeven past.
• Stimuleer leerlingen om zelf na te denken over seksualiteit. Je kunt hen motiveren om erover na te denken of ze al klaar zijn voor seksualiteit. Ook kun je hen vragen om erover te denken onder welke voorwaarden zij seks willen hebben.
• Rondom seksualiteit zijn er natuurlijk nog veel meer aanverwante onderwerpen te bedenken. Stimuleer leerlingen om zich een mening te vormen.

Binnen welke kaders kan over seksualiteit worden gesproken?
Binnen een klassikale setting is het belangrijk dat er voor leerlingen een veilig gevoel is. Iedereen moet zich vrij voelen om iets te zeggen. Uiteraard is het belangrijk om daarin wel bepaalde grenzen te stellen. Probeer leerlingen na te laten denken over het woordgebruik dat binnen een discussie wordt gebruikt. Ook als docent bepaal je grenzen. Jij bepaalt wat er besproken wordt en wat je wel en niet met jouw klas kunt delen.