Vanaf maandag 21 januari gaan 43 bekende kinderboekenschrijvers als Schoolschrijver aan de slag op 50 basisscholen door heel Nederland. Een schoolschrijver verbindt zich een half schooljaar aan een school om het leesplezier en de schrijfvaardigheid van leerlingen te vergroten. Hun geheim voor meer taalsterke kinderen: de inzet van hun verbeeldingskracht, hun passie voor taal en hun schrijftalent.

Feestelijke aftrap met Erik van Muiswinkel en Aby Hartog
De negende editie van De Schoolschrijver begint op 21 januari met de landelijke start op Openbare Basisschool de Krijtmolen in Amsterdam Noord, met Schoolschrijver Aby Hartog en presentator Erik van Muiswinkel.
In dezelfde week zijn er ook feestelijke inhuldigingen van Schoolschrijvers in Den Haag, Heerenveen, Helmond, Maastricht, Roodeschool, Rotterdam en Schiedam. Er doen 43 Schoolschrijvers mee, onder wie Tialda Hoogeveen, Marc ter Horst, Enne Koens, Pieter Koolwijk, Anke Kranendonk, Lydia Rood, Sanne Rooseboom en Maren Stoffels.

Het effect van De Schoolschrijver
Stichting De Schoolschrijver ontwikkelde dit halfjaarprogramma voor basisscholen met een hoog percentage leerlingen met een taalachterstand.
Kinderen die met plezier lezen, vergroten hun taalgevoel. Ze hebben meer zelfvertrouwen en scoren hoger op de Cito-toets. Ze lopen minder kans om laaggeletterd te worden als ze volwassen zijn. Dat geeft ze meer kansen in de samenleving.
Het programma van De Schoolschrijver is bewezen effectief: het leidt tot meer leesmotivatie en een betere schrijfvaardigheid. Scholen beoordelen het met gemiddeld een 8,5. Stichting De Schoolschrijver bereikte vorig jaar 12.000 kinderen, dankzij de inzet van de kinderboekenauteurs en de intensieve samenwerking met leerkrachten, ouders, bibliotheekdiensten, provincies en gemeenten.

Taalachterstanden op basisscholen in Nederland
• 65 procent van alle basisschoolkinderen haalt met lezen niet het streefniveau
• 25 procent van de kinderen in groep 8 heeft een leesachterstand van 2 jaar (Inspectie van het Onderwijs, 2018)
• 70 procent van alle kinderen verlaat de basisschool met onvoldoende schrijfvaardigheid (Inspectie van het Onderwijs, 2010)

Naar de website