Drie geschiedenisleraren maken kans om verkozen te worden tot beste Geschiedenisleraar van 2014, de verkiezing die omroep NTR en het Rijksmuseum dit jaar zijn gestart. Een vakjury onder leiding van historicus en tv-presentator Hans Goedkoop nomineerde hen uit een shortlist van tien geschiedenisleraren van middelbare scholen in heel Nederland.

De genomineerden zijn:
Eric van der Donk, docent aan het ORS Lek en Linge in Culemborg,
Christiaan van der Riet, docent aan Het Nieuwe Eemland in Amersfoort,
Eveline van Dijck, docent aan het Citadel College in Lent.

Juryvoorzitter Hans Goedkoop: “Een geschiedenisleraar moet niet alleen een goede historicus zijn, maar ook een goede didacticus, een goede performer en nog veel meer. Als jury leggen we de lat hoog en zijn wij verbluft door hoeveel docenten daar toch overheen weten te springen. Onze drie genomineerde docenten doen dat zelfs met schijnbaar gemak.”

De verkiezing
De NTR en het Rijksmuseum hebben dit jaar voor het eerst de verkiezing van de Geschiedenisleraar 2014 georganiseerd. Schoolbesturen, collega-docenten én leerlingen konden hun geschiedenisleraar voordragen als dé Geschiedenisleraar 2014. Een jury van prominente didactici en historici onder leiding van juryvoorzitter Hans Goedkoop, selecteerde uit de aanmeldingen twintig docenten en bezocht hen op school. Vervolgens werden er van tien geschiedenisleraren videoportretten gemaakt die vanaf vandaag te bekijken zijn op www.ntr.nl/geschiedenisleraar. Uit deze tien werden de drie genomineerden gekozen.

De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de Nacht van de Geschiedenis, op
18 oktober in het Rijksmuseum.

Achtergrond
Goed geschiedenisonderwijs gaat om het ontwikkelen van een historisch besef en om het kritisch leren leggen van verbanden tussen heden en verleden. Een goede geschiedenisleraar is daarom een docent die leerlingen uitdaagt met lessen waarin zij leren historische zaken in een context te plaatsen. De NTR als educatieve omroep en het Rijksmuseum als cultureel-historisch instituut onderschrijven het belang van goed geschiedenisonderwijs en de cruciale rol die de geschiedenisleraar daarin vervult. Vandaar hun gezamenlijk initiatief tot de verkiezing Geschiedenisleraar 2014.