Wil je concreet aan de slag met verbeteringen op je onderwijsinstelling, dan is het allereerst goed om helderheid te hebben over de definitie van ‘het probleem’ en ook over de oorzaak daarvan. Worden problemen in de bovenbouw inderdaad veroorzaakt door de onderbouw of liggen er misschien andere oorzaken aan ten grondslag? Tijdens Tek Tok late night vertelden Cindy Poortman en Kim Schildkamp van de Universiteit Twente meer over de inzet van datateams en hoe deze teams scholen kunnen helpen bij onderwijsverbetering en verdere professionele ontwikkeling.

Datateams
Een datateam is een klein onderzoeksteam van docenten en schoolleiding dat met behulp van beschikbare data concrete vraagstukken oplost. Voorbeelden van problemen die in datateams besproken kunnen worden zijn tegenvallende wiskundeprestaties in de onderbouw, doorstroom 3-4 havo en dalende examenresultaten. Als een datateam aan de slag gaat met een probleem, is het essentieel dat dit probleem als relevant wordt gezien binnen de school.
De datateams maken gebruik van een acht stappenplan. Met behulp van dit plan formuleert het datateam een heldere definitie van het probleem, stelt een hypothese op, verzamelt en analyseert data om hypotheses te testen, formuleert maatregelen op basis van data en evalueert de effecten van deze maatregelen. Bekijk het interview over datateams zoals dit plaatsvond tijdens Tek Tok.