Scholen bezuinigen flink op schoolreisjes en werkweken. Dat blijkt uit een rondgang van het Algemeen Dagblad langs scholen en ouderverenigingen. De reis wordt korter, ouders regelen zelf het vervoer, of het kamp wordt helemaal overgeslagen. Scholen moeten alternatieven zoeken, vinden critici. 'Dat dure schoolreisje kunnen veel ouders gewoon niet meer betalen.'

De belangrijkste reden voor de versobering: veel ouders hebben het geld gewoonweg niet, of ze hebben het er niet meer voor over. De crisis tast de financiële positie van veel gezinnen aan.

Druk met het innen van de ouderbijdrage
Zo laat een basisschool in Leiden weten dat de helft van de ouderbijdrage van dit jaar nog niet binnen is. 'Om het schoolkamp betaalbaar te houden, gaan we met de groepen 7 en 8 nu maar gezamenlijk weg,' laat een leerkracht het Algemeen Dagblad weten. De school overweegt zelfs om het kamp niet meer jaarlijks te houden, maar nog maar eens in de 2 jaar. 'We hebben signalen dat ouders het gewoon te duur vinden.'

Scholen moeten behoorlijk achter de bijdrage van de ouders aan zitten om het benodigde geld binnen te krijgen, zo blijkt. 'Scholen zijn op dit moment vaak drukker met het innen van de verschuldigde bedragen, dan met de organisatie van het schoolkamp zelf,'' zegt directeur Brian Berghuis van het Nationale Schoolreismagazine, dat onder meer onderzoek doet naar schooluitjes, tegen het Algemeen Dagblad.

Scholen moeten herinneringsbrieven sturen en uiteindelijk zien ze zich zelfs genoodzaakt om ouders persoonlijk aan te spreken, zegt Lucille Barbosa van de Nederlandse Katholieke Oudervereniging. 'Ouderraden moeten nu er echt achteraan zitten. Die trend is absoluut gaande.'

'Het vervoer als sluitpost'
Het gemiddelde schoolreisje kostte in 2012 tussen de 20 en 25 euro, blijkt uit een inventarisatie. Voor een schoolkamp zijn ouders gemiddeld tussen de 40 en 80 euro kwijt, afhankelijk van het aantal dagen. Scholen wijten die kosten vooral aan het vervoer van de leerlingen; toegangskaartjes voor een pretpark kosten gemiddeld maar een tientje, maar de huur van een touringcar drijft de prijs behoorlijk op. Voor een ritje van 50 kilometer met tachtig leerlingen betaalt een school gemiddeld 1100 euro, rekent Connexxion Tours voor. Dat busbedrijf is een van de grootste spelers op de markt.

Maar volgens woordvoerder Hendri Beltman hebben scholen het toch vooral aan zichzelf te wijten dat ze elk jaar de hoofdprijs betalen. 'Het vervoer blijkt steeds weer de sluitpost op de begroting,' zegt Beltman. 'Alle scholen willen in april of mei op schoolreis, allemaal willen ze op een dinsdag of donderdag om 9.00 uur vertrekken en om 17.00 uur weer terug zijn.' En dat zorgt voor extra kosten, legt hij uit. 'De vraag is op dat soort dagen enorm en het aanbod schaars. Wie bijvoorbeeld op een maandag in maart weg wil, is een stuk voordeliger uit.'