Als je aan de slag wilt met gamification in je onderwijs, vraag je je misschien af hoe je daarmee kunt starten. Het kaartspel met game-elementen of de slides over gamification die we onlangs publiceerden kunnen je misschien op weg helpen. Maar tijdens de masterclass Gamification zijn leraren, mediacoaches, studenten uit verschillende onderwijssectoren en andere geïnteresseerden je al voorgegaan. Zij hebben zich gestort op de vraag hoe zij game-elementen in het onderwijs kunnen toepassen. Wat blijkt? Ook met simpele middelen kun je al gamificeren en je hoeft niet per se online tools of digitale middelen te gebruiken. Een paar concrete ideeën uit de masterclass op een rij.

Huisje van Lego bouwen met rekensommen
Een van de teams bedacht een concept om het rekenonderwijs op de basisschool te gamificeren. Hiermee zou je morgen al aan de slag kunnen in de klas. Stel je voor dat het doel is om op vrijdag een legohuisje te hebben gebouwd. Een leerling van groep 3 verdient met het maken van plussommen steentjes voor de muren. Minsommen vindt hij misschien minder leuk om te doen, maar een huisje zonder dak kan natuurlijk niet. Dus hij gaat toch gemotiveerd aan de slag om ook steentjes voor het dak te verdienen. In groep 3 gaat het nog slechts over muren en een dak, maar dit idee kun je verder uitbouwen.
In groep 5 zijn de binnenmuren de keersommen, de heipalen het meten in de meetopdrachten. Hoeveel verf heb je nodig? Voor het uitrekenen van het aantal vierkante meters verf die je nodig hebt kun je rode blokjes verdienen. In groep 8 kun je een badkamer verdienen en een tuin. Je kunt extra luxe verdienen als je andere kinderen helpt, want daar krijg je bonuspunten voor. Kun je misschien wel een zwembad plaatsen in je tuin!

Colour your life; een leerroute voor CKV
Een ander idee is wat geavanceerder. Het maakt wel gebruik van online platformen en zal meer voorbereiding vergen. Het concept kun je toepassen op het voortgezet onderwijs waar leerlingen kennis moeten maken met verschillende kunstvormen. Game-principes die binnen dit idee naar voren komen zijn ten eerste punten verzamelen en het werken met verschillende levels. Leerlingen kiezen zelf hun eigen leerroute en gaan ervaringen opdoen en deze delen. Ze moeten informatie opzoeken op internet, ergens over lezen en opdrachten maken. Natuurlijk gaan de leerlingen ook echt fysiek culturele activiteiten ondernemen maar de verslaglegging met foto’s gebeurt op een digitaal profiel.
Als je meerdere opdrachten hebt afgerond, verdien je een badge die aan je profiel wordt toegevoegd. Eventueel kan de leerling deze badges ook tonen op zijn eigen Facebook profiel. Gameprincipes als belonen, delen en het krijgen van feedback van medeleerlingen moeten ook in de leerroute ingebakken worden. Uiteindelijk behaalt de leerling het benodigde niveau voor CKV, maar dan op een hele uitdagende, motiverende en speelse manier.

De deelnemers aan de masterclass hebben de mogelijkheid gekregen om aan een wedstrijd voor gamification toepassingen mee te doen. De beste ideëen daaruit zullen we volgende week publiceren!