Er lijkt een verklaring gevonden voor de slechte schoolprestaties van jongens: jongens vinden het belangrijker dan meisjes om te laten zien hoe goed ze zijn, maar zeggen tegelijkertijd dat ze niet zo goed hun best doen voor school. Uit het onderzoek van Sanne Dekker blijkt ook dat jonge tienermeisjes informatie stukken sneller verwerken dan jongens. Vandaag promoveert Dekker op neuropsychologische toepassingen in het onderwijs bij de Vrije Universiteit Amsterdam.

Ook omschrijven meiden zichzelf als leergieriger, banger om fouten te maken en minder prestatie gericht dan de andere sekse. In haar proefschrift onderzoekt Dekker daarnaast de motivatie van leerlingen om met school bezig te zijn. Is dit uit nieuwsgierigheid? Om goede cijfers te halen? Of willen ze helemaal geen moeite doen voor school? Bijna vijftig procent van de meisjes noemt zichzelf leergierig, tegenover veertig procent van de jongens. Meisjes zijn banger om fouten te maken; twintig procent zegt dat. Van de jongens kampt vijftien procent met deze angst.

Voor het onderzoek kregen leerlingen van middelbare scholen een letter-cijfer combinatie voorgeschoteld, waarvan ze binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk koppelingen moesten maken. Onafhankelijk van hun leeftijd presteerden meisje beter: er zaten twee keer zoveel meisjes als jongens tussen de 25 procent best-presterende leerlingen. Het omgekeerde was het geval bij de 25 procent slechts scorende leerlingen.

Naast genderspecifieke verschillen toont Dekker ook aan dat leerlingen tussen de veertien en negentien jaar minder leergierig zijn en vaker een werk vermijdende strategie volgen. Ook ontwikkelde Dekker samen met haar promotor professor Jelle Jolles de methode “Leer het brein kennen” voor jongens van twaalf tot en met veertien jaar die snel afgeleid zijn, impulsief gedrag laten zien en moeite hebben met plannen.

Op 1 november promoveert Sanne Dekker op haar proefschrift Brain Lessons: Neuropsychological insights and interventions for secondary education aan de Vrij Universiteit Amsterdam.