Nederland heeft een pioniersfunctie op het gebied van herkenning en aanpak van dyslexie bij kinderen. Dit blijkt uit Europees onderzoek onder 8 landen.

Sinds 2006 is er het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling. In dit protocol staan de kenmerken van dyslexie duidelijk omschreven. Deze kunnen worden gebruikt om snel dyslexie te kunnen onderscheiden van andere mogelijke oorzaken van lees- en spellingproblemen bij kinderen. Het Europese onderzoek bevestigt nu dat dyslexie met deze voorspellers snel te herkennen is.
Voorspeller

Het onderzoek is gedaan in 8 landen, waaronder Nederland, Frankrijk, Duitsland en Finland. In alle landen bleek een sterke voorspeller voor dyslexie het vermogen te zijn van kinderen om met klanken van taal om te gaan in combinatie met de snelheid waarin zij letters en cijfers kunnen benoemen.
Ingewikkeld

Ook de taal die het kind moet leren heeft invloed. Hoe ingewikkelder de taal hoe meer moeite de kinderen hebben met leren lezen. Engels is moeilijk, terwijl Fins een eenvoudige taal is. Nederlands zit daar tussenin: onze taal is veel minder ingewikkeld dan het Engels, maar niet zo eenvoudig als het Fins.
Zes taalgebieden

Het onderzoek is gedaan onder 1114 dyslectische en 1138 niet-dyslectische kinderen, die verdeeld waren over zes taalgebieden. Namens Nederland participeerden het Regionaal Instituut voor Dyslexie (RID) en de Universiteit Maastricht in het onderzoek.

VorigeFors verlies primair onderwijs in 2011
VolgendeFlipping the classroom: een opstap naar (echte) onderwijsvernieuwing
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter