Text-to-speech-software helpt leerlingen bij het begrijpend lezen, blijkt uit onderzoek van Stichting Het Maatman en Kennisnet in het kader van EXPO 2 (experimenten in het basisonderwijs). Verder worden nauwelijks positieve effecten op de leerprestaties gevonden.

Wat is text-to-speech-software?

Text-to-speech-software zet geschreven tekst om in spraak. Je scant voor het programma een geschreven tekst in, waarna het programma de tekst duidelijk weergeeft en voorleest. Daarbij worden de voorgelezen worden gemarkeerd en kunnen moeilijke woorden worden opgezocht in een beeld-, synoniemen- en verklarend woordenboek. In dit experiment is gebruik gemaakt van het programma Kurzweil.

Opzet van het experiment

Leerlingen van groep 3, 4, 7 en 8 (speciaal basisonderwijs, Prof. Huizingschool) en uit de klassen 1 en 2 (voortgezet speciaal onderwijs, Het Maatman) werken enkele maanden met de text-to-speech-software Kurzweil. Er wordt gekeken naar spellen en technisch lezen bij de leerlingen van groep 3 en 4 en naar begrijpend lezen en motivatie bij de leerlingen van groep 7, 8 en uit het VSO. De resultaten worden gemeten met Cito-toetsen en bij de bovenbouw en VSO ook met een motivatietoets.



Resultaten

Bij het begrijpend lezen stijgen de resultaten van de experimentele groep harder dan die van de controlegroep. Er worden echter verder nauwelijks positieve effecten op de leerprestaties gevonden. Er is ook geen sprake van een hogere motivatie voor school of voor lezen bij de experimentele groep.

Meer informatie over dit experiment


• Download dit EXPO2-onderzoek: De computer als leesmaatje (PDF)

• Informatie over text-to-speech-software Kurzweil


Andere relevante links


• In EXPO 1 werd ook onderzoek gedaan naar Kurzweil. Zie dit filmpje.

• Speciaalonderwijs.kennisnet.nl: de website voor leerkrachten die lesgeven aan leerlingen met een beperking die hun lessen met ict aantrekkelijker en effectiever willen maken.

• De Dyslexie-pagina van Speciaalonderwijs.kennisnet.nl

• Het dossier Dyslexie van Leraar24