Leerlingen die gebruik maken van een dualbook voor hun rekenlessen, gaan harder vooruit dan leerlingen die met boeken werkten. Dit blijkt uit onderzoek van basisschool De Tweemaster-Kameleon uit Oost-Souburg. Het onderzoek is samen met Kennisnet uitgevoerd in het kader van Expo 2 (experimenten in het basisonderwijs). Verder blijkt uit het onderzoek dat de leerlingen met dualbooks niet meer plezier in het rekenen beleven dan leerlingen die met boeken werkten.

Wat is een dualbook?

Een dualbook is een combinatie van een e-reader en een tablet. Het bestaat uit 2 schermen: één dat als e-reader wordt gebruikt en één dat als browser en toetsenbord dient. De Tweemaster-Kameleon koos voor een dualbook, omdat er nog geen bruikbare e-readers met kleuren beschikbaar zijn en e-readers door de school ouderwets gevonden werden. De interactiviteit van het dualbook biedt voordelen, helaas was dat in dit experiment niet mogelijk: vanwege softwareproblemen konden sommen niet op de dualbook zelf worden gemaakt.

Opzet van het experiment

Het experiment met de dualbooks wordt door groep 6 van Tweemaster-Kameleon uitgevoerd. Van hen gebruiken 33 leerlingen de dualbooks. 31 leerlingen werken met de traditionele boeken en vormen zo de controlegroep. Op het dualbook werden de schoolboeken in pdf gepresenteerd.

Resultaten

Tijdens de onderzoeksperiode gaan alle leerlingen van groep 6 vooruit op het gebied van rekenen. De leerlingen die gebruik maken van dualbooks maken wel een grotere vooruitgang. De leerlingen zijn erg enthousiast over de dualbooks. Sommigen vinden het zo leuk om ermee te werken, dat ze na de lessen op de trap ermee verder gaan. Hun motivatie en plezier voor rekenen is wel even hoog als die van de leerlingen die met boeken werkten.

Meer informatie over dit experiment

Download dit EXPO2-onderzoek: Rekenlessen waar je maar wilt (PDF)

Andere relevante links


• Kennisnet Dossier Laptops en tablets

• Rekenpilots.nl: informatie over rekenverbetertrajecten in het basisonderwijs

• 13 praktische webtips voor rekenen


Meer onderzoek


• Wat weten we over rekenen en ict in het basisonderwijs? (Onderzoek door Kennisnet)

• E-readers in het onderwijs (SURFnet/Kennisnet, 2009)