Het gebruik van een digibord kan op lange termijn bijdragen aan de woordenschatontwikkeling van leerlingen, blijkt uit onderzoek van OBS de Gouwzee uit Monnickendam. De school deed samen met Kennisnet onderzoek in het kader van EXPO 2 (experimenten in het basisonderwijs).

Ervaringen De Gouwzee

In dit filmpje zie je hoe het experiment door OBS De Gouwzee is ervaren.



Opzet van het experiment

Groep 6 en 7 werkten 4 maanden lang met een digibord tijdens de taallessen, als aanvulling op de methode Taalverhaal. De instructie van de les werd met het digibord verzorgd. De leerkrachten hebben zelf materiaal voor op het digibord ontwikkeld. De groepen 6 en 7 van de Noorderschool vormden de controlegroep. Zij gebruikten dezelfde methode, maar kregen een traditionele, mondelinge instructie tot de les.

Resultaten

Tijdens de eerste 4 maanden van het experiment werden geen positieve effecten op de leerresultaten gemeten, maar de motivatie nam wel toe. Na verlenging van het experiment, bleek dat de leerresultaten op de lange termijn wel wijzen op een grotere groei van de woordenschat. De motivatie is op de lange termijn juist niet bewezen hoger.

Meer informatie


• Download dit EXPO2-onderzoek: Levendige woordlessen op het digibord (PDF)

• Taalverhaal.nl

• Digiborden.kennisnet.nl “ dé website over digiborden

• Leraar24 Dossier over Woordenschat


Meer gerelateerd onderzoek


• Digitale schoolborden in het basisonderwijs (Kennisnet Onderzoeksreeks)

• De meerwaarde van het digitale schoolbord (Kennisnet Onderzoeksreeks)

• Woordenschatontwikkeling in het basisonderwijs “ een inventarisatie van empirisch onderzoek door H. Bonset en M. Hoogeveen in opdracht van SLO.

• Wat weten we over ict en taalontwikkeling van jonge kinderen? (Kennisnet Onderzoeksreeks)

• Kwaliteit van digitaal leermateriaal: taalonderwijs op de basisschool (Kennisnet Onderzoeksreeks)