Een goede manier om leerlingen leerstof te laten bestuderen is om ze zelf vragen te laten bedenken. Een leuke manier om dat te doen is door de door de leerlingen bedachte vragen te verwerken in een spel en dat spel vervolgens door hen te laten spelen. Er zijn verschillende tools waarmee je dat eenvoudig en zonder kennis van programmeren kan doen, zoals de arcadegame-generator van Classtools (klik hier voor een voorbeeld) en met de tool van Jeopardylabs (voorbeeld). Deze tools zijn zo gemaakt dat je alleen de vragen en de antwoorden hoeft in te voeren: de software doet de rest.

Beide tools zijn gratis te gebruiken. Bij het gratis account van Classtools krijg je wel reclame te zien. Met een betaald account (75 euro per jaar voor de hele school) ben je daar vanaf. Bij Jeopardylabs krijg je nooit reclame te zien. Daar wordt gevraagd om een vrijwillige bijdrage. Daarmee verwerf je de mogelijkheid om de door jou gemaakte spellen onzichtbaar te maken voor anderen, maar dat lijkt me niet relevant wanneer je de tool door leerlingen laat gebruiken.

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen Classtools en Jeopardy?


Classtools Jeopardy
Verschillende spelletjes die je speelt tegen jezelf/de computer spel waarbij teams tegen elkaar spelen
Minimaal 10 vragen Precies 25 vragen
Je moet bij een vraag het juiste antwoord kiezen uit alle antwoorden op de quiz. Feitelijk leent deze tool zich daarom het best voor eenvoudige vragen met korte antwoorden, bijv. rekensommen, vervoegingen van werkwoorden, woordjes vertalen, leren van hoofdsteden enz. Je krijgt een antwoord en moet daarbij zelf de vraag bedenken. Andersom kan ook: je krijgt een vraag en moet daarbij zelf het juiste antwoord bedenken. In dat laatste geval kan je ervoor kiezen om vragen stellen die wat uitgebreider beantwoord moeten worden.
Je kan je spel embedden in een website of weblog


Je kan je spel niet embedden.
De door jou gemaakte vragen kan je opslaan op je eigen p.c.. Door dat bestand aan te klikken kan je het spel spelen. Je kan het spel ook downloaden naar je eigen p.c. Door op je p.c. het bestand aan te klikken, start je het spel op.
De computer houdt de stand bij. Je moet zelf de stand bijhouden door in het spel aan te geven of een team het antwoord juist had of niet
Het spel online bewaren is mogelijk via een omweg. Klik aan dat je het spel wilt embedden en kopieer dan de link die je bovenaan de embedcode vindt. Je kan het spel online bewaren

Probeer eens met je leerlingen of deze vorm van leerstof verwerken aanspreekt. Het levert jou in ieder geval vragen op die je in een toets kan verwerken. Alhoewel dat misschien helemaal niet meer nodig is als je je leerlingen met deze tools aan het werk hebt gezet!