Instellingen streven al heel lang naar onderwijs dat zo goed mogelijk rekening houdt met de verschillen die docenten elke dag zien tussen leerlingen. Steeds grotere klassen met een groeiende diversiteit aan leerlingen maken dat echter heel lastig. Informatietechnologie biedt krachtige instrumenten die docenten in staat stellen de tijd vrij te maken om recht te doen aan die verschillen tussen leerlingen.

Met adaptief leer- en oefenmateriaal kunnen leerlingen zelfstandig aan het werk op hun eigen niveau en tempo. De registratie van resultaten en het pad dat de leerling heeft afgelegd wordt vastgelegd en inzichtelijk gepresenteerd aan de docent met behulp van learning analytics. Dit helpt de docent om individuele leerroutes aan te bieden aan iedere leerling, gerichte instructie aan dat groepje dat hier behoefte aan heeft en extra uitdaging aan wie dat aankan.

En wie vreest dat gepersonaliseerd leren met ict leidt tot klassen vol leerlingen achter computers kan ik geruststellen. Zelfstandig werken met adaptieve leermiddelen schept juist ruimte in de klas om in groepen gezamenlijk te werken aan opdrachten en projecten. We gebruiken ict voor de noodzakelijke, repeterende oefeningen die nu eenmaal een essentieel onderdeel vormen van het verwerven van rekenvaardigheden en taalbeheersing. De waardevolle en steeds schaarse tijd van docenten kunnen we veel beter gebruiken in activerende werkvormen waarin groepjes leerlingen de coaching krijgen die ze nodig hebben.

In bijgaande korte video een impressie van een onderdeel van de masterclass ‘Management in het Onderwijs’ die Nijenrode en RTL-Z organiseerden dit najaar. Kennisnet innovatie verzorgde daar een bijdrage over innovatie in het onderwijs, in het bijzonder gepersonaliseerd leren. De gebruikte presentatie is publiek beschikbaar als prezi waar je zelf doorheen kunt bladeren. Zoals altijd zijn vragen en opmerkingen van harte welkom. We staan aan het begin van deze belangrijke, veelbelovende ontwikkeling, daarbij is goede vragen stellen van groot belang.