Juf Linda Humme stond op 20 augustus j.l. in het AD met haar klas van de toekomst. Humme verklaart hoe ict haar en haar leerlingen helpt om sneller te werken: We zijn in een jaar tijd met de spelling gemiddeld één heel niveau gestegen. Doordat je met digitale hulpmiddelen vaker een toetsje afneemt, sneller weet waar de moeilijkheden zitten en daar op inspeelt

Rekenen met het digibord

Rekenen doen de leerlingen nog in hun schrift, maar gezamenlijke opdrachten vinden plaats op het digibord. Humme: Ze kunnen ook in een groepje bij het bord werken en daar getallen of sommen invoeren. Dat is heel handig want dan zie ik meteen wie het goed heeft en wie niet. Maar ook welke som door veel kinderen fout wordt gemaakt. Dan kan ik daar direct op doorgaan. Op de oude manier had ik hun schriftje 's avonds nagekeken en pas de volgende dag daar op terug kunnen komen.

Bezint eer ge begint

Ook Frans Schouwenburg (Kennisnet) komt in het artikel aan het woord en geeft aan dat je als school eerst een goed plan moet hebben, voordat je allerlei ict-middelen aanschaft. Je kunt direct iPads gaan aanschaffen, maar hoe ga je ze didactisch inzetten? En is er eigenlijk al een goede internetverbinding aanwezig? Kijk eens bij onderwijstools.kennisnet.nl om op weg te worden geholpen bij het maken van zon ict-plan.

Download hier een PDF met het artikel uit het AD. Met dank aan Linda Humme (lindahumme.nl).