Onderwijs vormt! Met die titel van het onlangs verschenen adviesrapport aan de Eerste Kamer wil de Onderwijsraad vorming (weer) nadrukkelijk
op de agenda plaatsen van beleidsmakers, scholen / instellingen, leraren / docenten en de samenleving als geheel. Het onderwerp roept veel vragen
op: Wat is 'vorming'? In hoeverre is 'vorming' de taak van het onderwijs? En wordt dit nu voldoende gedaan?
Aan de Universiteit Utrecht wordt hier onderzoek naar gedaan door Frans Kusters, masterstudent filosofie. Het onderzoek is gericht op vorming in
het algemeen en filosoferen in het bijzonder.. Dit onderzoek is vooral ook gericht op het verkrijgen van inzicht in vorming in de onderwijspraktijk
(op scholen van verschillende richtingen en door individuele leraren). Welke gedachten hebben docenten hier eigenlijk over? En wat doen docenten
aan vorming en filosoferen in de praktijk?
Daarom hierbij het verzoek om een online enquête in te vullen (duur is ongeveer 6 tot 10 minuutjes).
Zie voor de enquête: http://www.onderzoekdoen.nl/onderzoek.php?f=10863