Wie kent de beelden niet? Rijen kinderen, twee aan twee, in de schoolbanken. Deze ouderwetse schoolbanken werden vervangen door tafels. De tafel is van oudsher een functionele plek waar op school om te werken, te spelen en te leren. Een uitgangspunt waar we ook in de nabije toekomst zeker mee aan de slag kunnen. Welkom in de wereld van de Touch Tables!

Door Gert-Jan van der Welle

Wat is het en wat kunnen we er mee?

Een Touch Table is, zoals de naam al zegt, een tafel die reageert op aanraking. Het is een tafel met een volledig computersysteem, voorzien van een multitouch scherm. Multitouch wil zeggen dat het scherm meerdere aanrakingen tegelijk kan verwerken, een gegeven dat veel mogelijkheden met zich meebrengt. De tafels nodigen uit om actief aan de slag te gaan, zowel individueel als in groepsverband. De Touch Tables zijn in te zetten als interachtieve instructietafel, bij een zelfstandige lesactiviteit of om een specifieke vaardigheid eigen te maken. Doordat meerdere kinderen tegelijk aan de tafel kunnen werken, leent de Touch Table zich ook uitstekend om samen te leren werken, problemen op te lossen en de wereld te verkennen. Het is niet gek dat steeds meer scholen en instanties zich melden voor een Touch Table. Zowel in kleuterklassen, vo-scholen, bibliotheken en ook het bedrijfsleven hebben ze hun meerwaarde inmiddels bewezen.

Regisseur van je eigen onderwijs!

Een leerkracht is regisseur van zijn of haar onderwijs; jij weet wat je leerlingen nodig hebben. Op de vraag 'wat heeft dit kind in deze situatie nodig' heeft de Touch Table steeds meer een antwoord. Jij bepaalt welke software er draait in het onderwijs, methodegebonden of methode-onafhankelijk. Kortom, met een Touch Table creëer je een rijkere leeromgeving die aansluit bij de leerbehoeftes van kinderen individueel en in groepsverband.

Wie speelt er mee?

Momenteel zijn er op dit gebied twee belangrijke spelers: Microsoft met de Surface en (binnenkort met een vernieuwde versie) SMART met de SMART Table.

Hoe zit het met de content?

Die is er! Steeds meer uitgeverijen zien de mogelijkheden van touch en ontwikkelen onderwijscontent specifiek voor de tafel. Het aanbod wordt steeds uitgebreid en ontwikkelt zich continu.

Op allebei de tables kan software worden gezet, die gebruik maakt van de multitouchmogelijkheden. Ook kunnen applicaties worden gebouwd. Een mooi voorbeeld hiervan is de software van de Stichting Onwijs. De stichting bouwt uitdagende applicaties geschikt voor zowel de Surface, als de SMART Table. Het mooie van de SMART Table is, dat hierbij gebruiksvriendelijke software wordt geleverd. Deze software biedt de leerkracht de mogelijkheid om zelf op eenvoudige manier een applicatie te maken. Via SMART Exchange wordt veel gratis content geboden in de vorm van kant-en-klare Table lessen. Deze zijn veelal gemaakt voor en door leerkrachten en direct in te zetten en aan te passen naar eigen inzicht.

Wauw, zo snel? Wat gaaf!

Om een implementatie succesvol te laten verlopen, is het van belang dat de leerkrachten goed geschoold worden. Door middel van training leert men de mogelijkheden van de table ten volle te benutten. Wat ik zo mooi vind, is dat men in mijn trainingen vaak verbaasd is over hoe snel je een betekenisvolle activiteit kan maken, die je de volgende dag direct kan inzetten in de klas.

Toekomst?

In steeds meer scholen hangt tegenwoordig een digibord. Maar ook de Touch Table is duidelijk in opkomst. Het is een mooi hulpmiddel om betekenisvol onderwijs te geven in de 21e eeuw. Dus. aan tafel!

Gert-Jan van der Welle is leerkracht groep 8 op de Bosseschool te Middelharnis, ict-er, Apple Distinguished Educator, ondernemer, SMART Certified Trainer voor Notebook en SMART Table.