Michelle de Jezus derdejaars student van Iselinge Hogeschool scoort de
derde plaats op de Nationale voorleeswedstrijd die op 18 mei 2011
plaatsvond in Muziekcentrum Vredeburg te Utrecht. In totaal namen
negen kandidaten uit negen verschillende provincies deel aan deze
wedstrijd. Angela Esajas uit Almere was de uiteindelijke winnaar en
Floortje van de Heuvel uit Utrecht scoorde de tweede plaats.

Publiek
De zaal zat vol met enthousiast publiek, voornamelijk
basisschoolleerlingen die in een speciale bus mee waren gereisd met de
kandidaten. De Jezus had alle leerlingen van haar stageklas,
basisschool de Tamboerijn uit Zevenaar, meegenomen. En verder
natuurlijk ook vrienden en familie. De presentatie van de hele
happening was in handen van Filemon Wesselink, die er een enthousiaste
gedenkwaardige wedstrijd van maakte.

Jurybeoordeling
Een deskundige jury bestaande uit Jacques Vriens
(kinderboekenschrijver), Hubert Slings (directeur stichting entoen.nu)
en Marion Valent (Hogeschool Leiden) bepaalde, wie zich nummer één,
twee en drie mocht noemen. De jury was erg te spreken over de keuze
van het boek van De Jezus, gedurfd van haar om een minder bekend boek
te kiezen. Ze las voor met een goede variatie in hard-zacht en ook het
voorlezen van de dialogen was heel goed. De jury was unaniem in haar
oordeel over het onderdeel onvoorbereid voorlezen, daarin was De Jezus
de beste.

Opzet
De wedstrijd was opgebouwd uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel
was vijf minuten voorlezen uit een door de kandidaat uitgekozen boek.
De Jezus las voor uit het boek: Werken voor de vijand van Arend van
Dam. Daarna lazen alle kandidaten onvoorbereid voor uit het boek:
Zwarte sneeuw van Simone van der Vlugt. Wesselink noemde de naam van
een kandidaat, die vervolgens een passage voorlas tot Wesselink de
beurt gaf aan een andere kandidaat.

Stichting Lezen
De Nationale voorleeswedstrijd is mogelijk gemaakt door Stichting
Lezen. Stichting Lezen bevordert het lezen in de Nederlandse en Friese
taal in de ruimste zin van het woord. Zij levert een bijdrage aan het
verbeteren van het leesklimaat en de leescultuur, als onderdeel van
het algemene lees- en literatuurbeleid van het ministerie van OCenW.