Playing for Success, het leerconcept dat zeer succesvol is in het wegwerken van leerachterstanden bij kinderen van 9-14 jaar, voegt een nieuwe doelgroep toe aan haar onderwijsprogramma. De komende drie jaar werkt de Stichting Playing for Success Nederland samen met Noorderpoort Groningen, ROC Landstede, ROC van Twente, CIOS Goes en KPC Groep aan de ontwikkeling van een nieuw programma om voortijdige schoolverlaters van 15-23 jaar te laten doorstromen naar opleiding of werk.

Playing for Success maakt gebruik van de aantrekkingskracht van het betaald voetbal om leerlingen zoveel mogelijk positieve ervaringen te laten opdoen. Het stadion, het topsportklimaat en het succes van de voetballers dragen allemaal bij aan een omgeving die uitdaagt, stimuleert en prikkelt tot betere prestaties. Playing for Success noemt dat: Leren met een wow-factor.

"Bij de aanpak van het probleem van voortijdige schoolverlaters maken we gebruik van de ervaringen en succesfactoren van het huidige programma voor kinderen van 9 tot 14 jaar", zegt projectmanager Pieter Jansen van de Stichting Playing for Success Nederland. "De verwachting is dat het concept net zo effectief is voor de doelgroep 15-23 jaar. Dat willen we met deze pilotstudie onderzoeken. Verder willen we graag weten of het effect net zo groot is als het leercentrum niet is gekoppeld aan het betaald voetbal maar aan andere wow-locaties."

De komende maanden worden gebruikt voor de ontwikkeling van de organisatie en het gemeenschappelijke lesprogramma. Begin 2012 worden speciaal voor de nieuwe doelgroep nieuwe leercentra ingericht in de stadions van FC Zwolle, Heracles, FC Groningen en de sportaccommodatie van CIOS in Goes. Het leercentrum in Goes wordt daarmee het eerste leercentrum dat niet is gekoppeld aan een betaald voetbalorganisatie.

Alle deelnemers werken een persoonlijk programma af van ongeveer 10 weken; vijf tot tien dagdelen per week. De groepen bestaan uit maximaal 15 leerlingen en hebben meerdere begeleiders. Het programma is erop gericht om deelnemers te laten doorstromen naar opleiding of werk.

Tijdens de pilotstudie zullen zo'n 500 voortijdige schoolverlaters aan het programma deelnemen. Na afloop van de pilotstudie zullen de leercentra naar verwachting zelfstandig worden voortgezet en zal het aantal leercentra voor 15-23 jarigen verder worden uitgebreid.