Een oplossing voor mobieltjesoverlast in de klas? Bekijk het Mobieltjeshotel

Onderwijsnieuws Docentenplein

Meer aandacht voor acceptatie LHBTI-scholier

Meer aandacht voor acceptatie LHBTI-scholier

Op docentenopleidingen moet het leren van vaardigheden om de acceptatie van lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender en intersekse scholieren te bevorderen verplicht worden. Ook moeten scholen uitvoering geven aan de verplichting aandacht te besteden aan LHBTI-leerlingen, want daar schort het vaak aan. Dat schrijft belangenorganisatie COC Nederland in een brief aan onderwijsminister Ingrid van Engelshoven. ,,Met deze brief roepen we u op om alles te doen wat in uw macht ligt om ervoor te zorgen dat scholen in de lessen daadwerkelijk positieve aandacht aan LHBTI-acceptatie...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: LHBTI

Mobieltjes in klas bieden ook kansen

Mobieltjes in klas bieden ook kansen

Een landelijk verbod op mobieltjes in de klas, zoals in Frankrijk, gaat veel te ver, een smartphone biedt ook pedagogisch-didactische kansen. Dat vindt een op de drie scholen, blijkt uit een peiling van de vereniging voor christelijk onderwijs Verus onder 600 schoolleiders van basis- en middelbare scholen. Veel ondervraagden geven aan dat ze willen dat hun leerlingen meer contact met elkaar hebben in plaats van online contact. Een verbod op mobieltjes vinden ze daarvoor het verkeerde instrument, want ,,via passende werkvormen kun je ook prima het real life contact stimuleren'. Een...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Mobieltjes

Rector magnificus OU wil accreditatiestelsel post-academisch onderwijs

Rector magnificus OU wil accreditatiestelsel post-academisch onderwijs

‘De huidige, snel veranderende maatschappij vraagt om een nieuwe, meer innovatieve vorm van onderwijs voor hoger opgeleiden met werkervaring. Politiek en maatschappij moeten organiseren dat deze korte, formele, wetenschappelijke leerprogramma’s worden geaccrediteerd en erkend. En dat het mensen financieel en qua tijdsinvestering, beter mogelijk wordt gemaakt om nieuwe kennis op te doen.’ Dat zegt scheidend rector magnificus van de Open Universiteit, prof. mr. Anja Oskamp, in haar afscheidsrede tijdens de dies natalis 2018. De diesviering vindt plaats op vrijdagmiddag 14 december 2018 in Heerlen.

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Accreditatie

Sanoma Learning neemt educatieve dienstverlener Iddink Group over

Sanoma Learning neemt educatieve dienstverlener Iddink Group over

Sanoma Learning maakt vandaag bekend educatieve dienstverlener Iddink Group over te nemen van huidige eigenaar NPM Capital. De acquisitie omvat alle onderdelen van de groep in Nederland, België en Spanje. Na de overname gaan Malmberg en Iddink Group samenwerken in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs om geïntegreerde digitale oplossingen te ontwikkelen voor beter én gepersonaliseerd onderwijs. Iddink Group is met Iddink vooral bekend als distributeur van leermiddelen en als maker van de veelgebruikte leerlingadministratiesystemen Magister en Eduarte. Iddink Group heeft...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Sanoma | Iddink

Meisjes doen het beter op school

Meisjes doen het beter op school

Meisjes zijn op school slimmer dan jongens. In het schooljaar 2017/18 zaten meisjes uit de derde klas van het voortgezet onderwijs vaker op een hoger niveau dan hun schooladvies dan hun mannelijke klasgenoten. Dat niveauverschil deed zich al voor tijdens het maken van de eindtoets op de basisschool, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Sinds het schooljaar 2014/15 is het advies van de leerkracht van de basisschool leidend bij de toelating tot het voortgezet onderwijs. De eindtoets wordt pas afgenomen nadat de leerkracht een eerste advies heeft gegeven. Dat advies kan worden bijgesteld...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Schooladvies