Goed onderwijs begint bij de juiste mensen

Een goede leraar, een sterke teamleider, een betrokken onderwijsassistent: het lijkt soms zoeken naar goud. De eisen aan onderwijspersoneel zijn hoog. Functies veranderen, verantwoordelijkheden stapelen zich op. Ondertussen nemen werkdruk en personeelstekorten toe.

Toch blijft één ding gelijk: goed onderwijs begint bij de mensen. Juist daarom is het belangrijk om bij selectie, ontwikkeling of loopbaanbegeleiding scherp te kijken wie je voor je hebt. En juist dáárom ontwikkelde Talentem een assessment speciaal voor het onderwijs: het onderwijs-assessment.

Onderwijs vraagt méér van personeel

Vakinhoudelijk sterk zijn is nog steeds belangrijk, maar onderwijspersoneel moet vandaag de dag ook flexibel, communicatief, besluitvaardig en stressbestendig zijn. Een onderwijsassistent is vaak ook pedagogisch ondersteuner. Een docent wordt mentor, coach en regelaar. En een schoolleider schakelt dagelijks tussen team, ouders en bestuur.

De werkelijkheid is: niet iedereen past in iedere rol. En daar gaat het soms mis. Mensen worden in een rol gezet die niet aansluit en krijgen verantwoordelijkheden die ze niet aankunnen of niet willen. Dat leidt tot uitval, verloop of simpelweg frustratie aan beide kanten. Een onderwijsassessment helpt om dit soort mismatches te voorkomen.

Onderwijsassessments brengen helderheid

Bij Talentem hebben we een onderwijsassessment ontwikkeld dat specifiek is afgestemd op de praktijk. We kijken naar capaciteiten, motivatie en competenties die in het onderwijs onmisbaar zijn, van klaslokaal tot bestuurskamer.
Een nieuwe collega, een interne sollicitant of een ervaren kracht die toe is aan iets anders:
een assessment geeft inzicht in wat iemand kan, waar zijn of haar kracht ligt en wat (nog) aandacht vraagt.

Voor selectie, ontwikkeling en loopbaan

Een onderwijsassessment kan op verschillende momenten uitkomst bieden:

● Selectie: Is deze kandidaat geschikt voor de functie en de organisatie?
● Ontwikkeling: Waar liggen iemands groeikansen en hoe kunnen we die benutten?
● Loopbaan: Wat past bij deze persoon, nu en in de toekomst?

Omdat elke situatie anders is, stemmen we het onderzoek altijd af op de context. De schoolleider of leerkracht in het basisonderwijs, de teamleider in het mbo, de rector in het voortgezet onderwijs: het assessment sluit aan bij het functieniveau en de vraag.

Blijf optimaal onderwijs bieden

Met de uitkomsten van een assessment krijg je een eerlijk, verdiepend en toepasbaar rapport. Geen vage profielen of ingewikkelde modellen maar praktische adviezen. Zo kun je als school of onderwijsinstelling onderbouwde keuzes maken en voorkom je dat mensen uitvallen of afhaken.

Oftewel: je haalt méér uit je mensen en zorgt dat je optimaal onderwijs kunt blijven bieden.

Meer weten over onderwijsassessments en hoe we ze voor jouw onderwijsinstelling kunnen inzetten? Neem contact op met Talentem.

Vorige67 miljoen euro voor behoud mbo in de regio
VolgendePointer en AD starten grootschalig onderzoek naar onveilige plekken voor LHBTQI+ personen
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter