
Scholen in het mbo krijgen vanaf komend schooljaar meer ruimte voor kunstonderwijs en burgerschapsonderwijs. Dat werd onlangs door het ministerie van Onderwijs bekend gemaakt bij het delen van de nieuwe kerndoelen voor het onderwijs. Deze nieuwe focus en aanpak moet studenten beter voorbereiden op de maatschappij en hun talenten beter ontwikkelen.
Nieuwe focusgebieden binnen kunst- en burgerschapsonderwijs
Voor zowel het kunstonderwijs als het burgerschapsonderwijs moet structureel meer aandacht komen op het mbo. Binnen het kunstonderwijs moet de focus vooral gelegd gaan worden op het ontwikkelen van creatieve vaardigheden via activiteiten zoals schilderen, toneelschrijven of het volgen van een voorstelling mbo. Voor het burgerschapsonderwijs moet de focus vooral gericht gaan worden op het aanleren van 'sociale verantwoordelijkheid', volgens de nieuwe kerndoelen. Met sociale verantwoordelijkheid wordt bedoeld dat studenten een plicht hebben om te handelen in het belang van de gemeenschap en het milieu. Het aanleren van deze sociale verantwoordelijkheid kan door bijvoorbeeld het opdoen van kennis over democratische processen, of door het voeren van discussies over verschillende onderwerpen. Scholen kunnen hier ook een workshop mbo voor volgen.
Focus op kunst en burgerschap
Kunst en burgerschap krijgen een vaste- en meer prominente plek in het curriculum. Studenten leren bij deze vakken hun ideeën vorm te geven door bijvoorbeeld een muurschildering te ontwerpen en worden bewust gemaakt van risico’s, zoals het ongeoorloofd kopiëren met digitale hulpmiddelen. Het kabinet is van plan de nieuwe kerndoelen in 2026 door te voeren. In de tussentijd kan nog het een en ander aangepast worden, maar de hoofdlijnen lijken te staan.
Toekomst voor mbo’s
Mbo’s krijgen de opdracht om de voorstellen te testen en suggesties in te dienen. Dit vraagt om nog meer extra inspanning van docenten, maar opent ook deuren, zoals het inzetten van kunst bij lessen over bijvoorbeeld milieuvriendelijkheid. Niet alle docenten zijn positief over de reeks nieuwe kerndoelen voor het komende schooljaar. Sommige docenten stellen dat er nu al genoeg kerndoelen zijn. Zij wijzen er op dat de werklast al erg hoog is met de huidige kerndoelen en met bestaande verplichtingen zoals taal en rekenen. Deze bestaande verplichtingen zijn al moeilijk te combineren met alle extra aandachtspunten die telkens bedacht worden.
Sommige mbo’s vrezen zelfs dat docenten overbelast raken, wat dan weer kan gaan leiden tot meer uitval. De onvrede van verschillende docenten komt ook naar voren in gesprekken met vakbonden, die bij cao-onderhandelingen pleiten voor een betere balans op het werk, voordat nog meer nieuwe eisen worden ingevoerd.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst