HBO-onderzoek verdient meer ruimte

Stel je een hbo-docent voor die overdag lesgeeft over verpleegtechnieken en ’s avonds onderzoek doet naar betere zorgmethodes, maar die twee nooit mag mengen. Dat is precies wat veel hbo-docenten frustreert, schrijft de Algemene Onderwijsbond (AOb). Het hoger beroepsonderwijs (hbo) blinkt uit in praktijkgericht leren, maar onderzoek blijft vaak een ondergeschoven kindje. Docenten willen meer ruimte om te onderzoeken, omdat dat hun lessen levendiger maakt en studenten klaarstoomt voor de toekomst. Wat gaat er mis, en hoe kan het beter?

In het hbo combineren docenten onderwijs en onderzoek, maar die twee leven vaak langs elkaar heen. Neem een docent in Den Haag: hij onderzoekt slimme bouwmaterialen, maar krijgt zijn bevindingen amper in zijn lessen verwerkt, omdat de uren ervoor ontbreken. Noem het maar zonde, want studenten zouden juist baat hebben bij échte onderzoeksprojecten, zoals het testen van een duurzame verpakking. De AOb benadrukt dat onderzoek docenten fris houdt en studenten leert wat werkgevers in velden zoals techniek of zorg zoeken.

De crux zit hem in tijd en geld. Veel docenten krijgen hooguit een paar uurtjes per week voor onderzoek, en geld is schaars. Een hogeschool in Arnhem gooide het over een andere boeg: docenten kregen een extra dag voor onderzoek, wat resulteerde in pakkendere lessen over databeheer.

VorigeGehoorbescherming voor jong en oud: van otoplastieken tot baby gehoorkappen
VolgendeToekomstige docenten leren hoe ze leesplezier aanwakkeren
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter