CBS: Vrouwen sterk oververtegenwoordigd in het (basis)onderwijs

Het Nederlandse onderwijs kleurt steeds vrouwelijker, met een duidelijke meerderheid van vrouwen in zowel basisscholen als middelbare scholen. Cijfers over 2022 schetsen een beeld van een sector waarin vrouwen niet alleen de klaslokalen vullen, maar ook steeds vaker de leiding nemen. In het basisonderwijs is 88 procent van de bijna 111.000 leraren vrouw, een percentage dat sinds 2016 stabiel blijft. In het voortgezet onderwijs groeide het aandeel vrouwelijke leraren van 53 procent in 2016 naar 56 procent in 2022, een trend die de dynamiek in het onderwijs verandert.

In het basisonderwijs overheersen vrouwen in elke functie. Ze vormen 88 procent van de leraren, 84 procent van de ondersteuners en 74 procent van het administratief personeel. Zelfs in directie- en managementrollen steeg hun aandeel van 55 procent in 2016 naar 68 procent in 2022. Opvallend is dat vrouwen in bijna alle functies meer verdienen dan mannen: 2,7 procent meer als leraar, 0,7 procent meer in ondersteunende rollen en 4 procent meer in administratie. Alleen in management verdienen mannen 1,9 procent meer, een verschil dat kleiner is geworden.

Het voortgezet onderwijs laat een vergelijkbare verschuiving zien. Vrouwen maken nu 56 procent uit van de leraren, 65 procent van de ondersteuners en 60 procent van het administratief personeel. In management groeide hun aandeel van 33 procent in 2016 naar 42 procent in 2022, maar mannen blijven dominant met 58 procent. Salarisverschillen nemen af: mannen verdienen nog 2,3 procent meer als leraar en 2,5 procent meer in management, maar vrouwen verdienen 0,9 procent meer in ondersteunende functies.

De groei van vrouwen in het onderwijs heeft gevolgen. In het basisonderwijs stijgt het aantal 60-plussers onder vrouwen naar 12 procent, terwijl het bij mannen daalt naar 13 procent. Dit wijst op vergrijzing bij vrouwen en een jongere instroom bij mannen, wat het vrouwelijke overwicht versterkt. Ondanks campagnes om meer mannen voor de klas te krijgen, blijft hun aandeel gelijk. Dit roept vragen op over de aantrekkelijkheid van het vak voor mannen, vooral in het basisonderwijs.
De toename van vrouwen verandert de sfeer op school. Vrouwelijke leraren brengen vaak meer nadruk op sociale en emotionele vaardigheden, wat klassen ten goede komt. Toch blijft het lerarentekort een zorg, met 7.700 vacatures in het basisonderwijs. Scholen zoeken naar balans door betere arbeidsvoorwaarden en gerichte werving. Voorlopig blijft het onderwijs een vrouwenbolwerk, met sterke salarissen voor vrouwen, maar een uitdaging om mannen te trekken.

Vorige162 basisscholen langs gevaarlijke 50 km/u-wegen
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter