
De meerderheid van leraren en schoolleiders in Nederland zijn tevreden met hun werk, werkplek en salaris. Dat blijkt uit een onderzoek dat op 7 oktober werd gepresenteerd aan de Tweede Kamer. Toch blijven werkdruk en het lerarentekort grote knelpunten.
Tevredenheid in het onderwijs
Het onderzoek toont een positief beeld: 95 procent van de leraren werkt met plezier in het onderwijs. Vooral in het basisonderwijs zijn deze cijfers flink verbeterd voor o.a. het salaris. Namelijk van 25 procent in 2018 naar 84 procent in 2024. Leraren voelen zich gewaardeerd door leerlingen en ouders en zouden opnieuw voor het vak kiezen. Vergeleken met andere landen zijn Nederlandse leraren positiever over hun inkomen. Ze hebben ook veel vertrouwen in hun lesvaardigheden, zowel in het basis- als voortgezet onderwijs.
Sterkere start voor nieuwe leraren
Beginnende leraren voelen zich beter voorbereid dan zes jaar geleden. Bijna alle (beginnende) leraren volgen trainingen en cursussen, en ze merken dat deze hun lessen verbeteren. In het basisonderwijs en voortgezet onderwijs krijgen ook starters nu vaker begeleiding, zoals functioneringsgesprekken en lesobservaties, wat helpt om sneller de draai te vinden in de klas.
Werkdruk en tekorten
Er zijn ook zorg steeds zorgen. Steeds meer leraren en schoolleiders melden dat ze last hebben van stress. Die stress komt vooral door administratie, snelle veranderingen in het onderwijs en het omgaan met vervelend gedrag van leerlingen of vragen van ouders. Vooral klassen met veel leerlingen die extra hulp nodig hebben, zorgen voor spanning. In het voortgezet onderwijs zien schoolleiders het lerarentekort van 7.700 fulltime banen als het grootste probleem. In het basisonderwijs vinden schoolleiders het lastig om tijd te maken voor onderwijskundig leiderschap door alle andere taken.
Oplossingen
De overheid zet in op het aantrekkelijker maken van het lerarenberoep. Een meerjarige campagne moet nieuwe leraren werven en zittende leraren behouden door betere arbeidsvoorwaarden en minder werkdruk. Scholen proberen zelf ook oplossingen, zoals flexibele roosters of extra ondersteuners in de klas. Een basisschool in Utrecht experimenteerde met een extra klassenassistent, wat de werkdruk verlaagde. Toch vragen leraren om structurele maatregelen, zoals meer personeel en minder papierwerk, om het vak echt toekomstbestendig te maken.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst