Zorgen bij basisschoolleraren om zomerdip groter dan voorgaande jaren

Bijna driekwart van de basisschoolleraren (73%) maakt zich zorgen over het effect van een zomerdip tijdens de zomervakantie op prestaties van leerlingen. Dit blijkt uit rondgang van Squla* onder 847 basisschoolleraren in Nederland. Van die basisschoolleraren maakt bijna de helft (43%) zich meer zorgen over de zomerdip dan voorgaande jaren. Dit komt omdat er bij sommige leerlingen achterstanden zijn ontstaan als gevolg van de schooluitval tijdens de lockdown. In combinatie met de zomerdip bestaat het risico dat een deel van de leerlingen met een nog grotere achterstand aan het nieuwe schooljaar begint. Dit kan echter met een kleine inspanning per week al verholpen worden, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van Squla dat onlangs werd gepubliceerd in het gerenommeerde International Journal of Educational Research.

De terugval die kinderen na de zomer laten zien in hun leerprestaties, staat in het onderwijs bekend als ‘de zomerdip’. Deze ontstaat na het langdurig niet oefenen van de lesstof. Het effect van de zomerdip werd door Squla onderzocht in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam. Uit het onderzoek onder bijna duizend leerlingen van 43 basisscholen in heel Nederland blijkt dat kinderen na de zomervakantie significant achteruit gaan in hun rekenvaardigheid. Na de vakantie hadden ze gemiddeld 7 vragen minder goed dan daarvoor.

Oefenen beperkt terugval met 40%
Kinderen die tijdens de zomervakantie een kwartier per week op Squla rekenen hadden geoefend, deden het beter: zij hadden gemiddeld drie vragen meer goed dan hun leeftijdsgenootjes. Met andere woorden, voldoende oefenen beperkt de terugval met gemiddeld 40%. Het is de eerste keer dat de zomerdip in Nederland is onderzocht. Het onderzoek is in mei gepubliceerd in het International Journal of Educational Research.

Een kwartiertje per week maakt verschil
Om de zomerdip tegen te gaan en eventuele achterstanden te beperken, adviseert Squla ouders daarom om hun kinderen deze zomer te stimuleren om tijdens de vakantie te blijven oefenen. Roger Smeets, data scientist bij Squla: “Uiteraard is de zomervakantie er vooral om uit te rusten en te spelen. Uit onderzoek blijkt echter dat er een zomerdip-effect ontstaat wanneer kinderen langere tijd niet bezig zijn met hun schoolwerk. Zeker na een jaar waarin veel kinderen noodgedwongen thuis werkten aan school, en sommige kinderen daardoor een achterstand hebben opgelopen. Uit ons onderzoek blijkt gelukkig dat 15 minuten per week per vak oefenen, bijvoorbeeld via Squla, al helpt om de zomerdip tegen te gaan. En daarna is het natuurlijk weer tijd om te spelen!”

VorigeNationaal Programma Onderwijs - Studievaardigheden en Sociale vaardigheden
VolgendeOnline leerplatform Kahoot! komt naar Nederland
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter