Vanaf dit schooljaar gaan Beeld en Geluid en journalistiek-educatieve organisatie DROG intensief samenwerken op het gebied van onderwijs. DROG ontwikkelde succesvolle workshops en trainingen op gebied van desinformatie, die nu door Beeld en Geluid worden aangeboden voor het onderwijs. DROG blijft betrokken als kennispartner en zal zich richten op conceptontwikkeling, onderzoek en internationale activiteiten. De partijen blijven gezamenlijk verantwoordelijk voor de doorontwikkeling en kwaliteitsborging van de workshops en trainingen.

Door het bundelen van de kennis, expertise en netwerk verwachten beide partijen de komende jaren een grote impact te realiseren op het gebied van de bevordering van mediawijsheid in het onderwijs, in het bijzonder op het gebied van weerbaarheid tegen desinformatie. De trainingen zijn te boeken via de website van Beeld en Geluid.

Het aanbod
Het aanbod bestaat uit een workshop Fake News voor 14+, een online game voor de leeftijd 8 tot 10 én een docententraining waarin docenten zelf een les leren geven over desinformatie en misleiding in de media. De lesprogramma’s zijn gestoeld op DROG’s beproefde methode: je kunt nepnieuws het best leren herkennen door het zelf een keer te maken. Leerlingen produceren hun eigen nepnieuwsbericht aan de hand van veel voorkomende technieken, zoals emotionele manipulatie, polarisatie en het vervalsen van volgers en bewijs. Op deze manier maken ze kennis met de wereld achter desinformatie en ervaren ze hoe makkelijk mensen te misleiden zijn en hoe snel nepnieuws zich kan verspreiden.

Toekomst
Door de krachten te bundelen hopen beide partijen nog meer klassen en docenten te bereiken en het productaanbod verder te ontwikkelen. Een online game en bijbehorende workshop (8+) zijn de eerste nieuwe producten die onder gezamenlijke expertise tot stand gaan komen. Hoofd Onderwijs en Mediaprofessionals bij Beeld en Geluid, Julia Vytopil: “Desinformatie en nepnieuws zijn actuele onderwerpen die essentieel zijn om te behandelen als het gaat om mediawijsheid bij jongeren en docenten. Door het bundelen van onze krachten met een gerenommeerde partij als DROG, ontstaat de mogelijkheid om veel docenten en leerlingen te bereiken met uitstekende trainingen en daarbij onderzoek te combineren met praktijkervaring. Zo komen we tot nieuwe inzichten op het gebied van mediawijsheid in het onderwijs - een belangrijk onderwerp voor Beeld en Geluid.”

Impact
Vanaf 2020 onderzoeken het lectoraat journalistiek en innovatie van Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ) in Tilburg en het lectoraat crossmediale communicatie van Hogeschool Utrecht (HU) het effect op de digitale weerbaarheid van scholieren. In hoeverre is het injecteren van nepnieuws een effectieve methode om scholieren weerbaarder te maken tegen nepnieuws? Aan de hand van de inzichten uit het onderzoek worden de workshops doorontwikkeld om de langdurige impact bij leerlingen te vergroten. De eerste resultaten van het onderzoek worden halverwege 2020 verwacht.

Over DROG
DROG heeft in de afgelopen twee jaar dankzij haar internationale netwerk en nauwe samenwerking met de Universiteit van Cambridge veel ervaring opgedaan met psychologische interventies in de strijd tegen desinformatie. De door DROG ontwikkelde game Bad News, die internationaal veel bekendheid heeft gegenereerd, wordt in Cambridge gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek naar gedragsveranderingen onder nieuwsgebruikers. DROG ontwikkelt onderwijsconcepten gebaseerd op deze game, zowel in Nederland als ver daarbuiten. “Dankzij deze samenwerking met Beeld en Geluid kunnen we ons bereik in het Nederlandse onderwijs aanzienlijk vergroten en tegelijkertijd een bijdrage blijven leveren aan wetenschappelijk onderzoek”, aldus Marije Arentze, projectleider Onderwijs en Mediawijsheid bij DROG. “In onze rol als experts zullen we altijd blijven zoeken naar nieuwe, innovatieve manieren om weerbaarheidsstrategieën tegen desinformatie in het onderwijs te introduceren. Met Beeld en Geluid als partner hebben we daar nu alle ruimte voor”.

Over Beeld en Geluid
Beeld en Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en
toegankelijke ontmoetingsplek voor professionals en particulieren; online, in ons museum en soms op locatie. We zijn een van de grootste archieven ter wereld en we bewaren diverse soorten media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Beeld en Geluid is één van de autoriteiten die objectief het Nederlandse medialandschap in kaart brengt en actuele ontwikkelingen belicht vanuit media-historisch perspectief. Zo laten we zien welke impact media hebben op ieders leven. Dat doen we met een groot aantal partners, zoals creatieve mediamakers, knappe deskundigen, betrokken bedrijven en relevante influencers. Op die manier dragen we samen bij aan een mediawijzere wereld.