De verschillende zoekmachines houden van unieke teksten met autoriteit omdat zij verwachten dat dit is waar gebruikers naar op zoek zijn. Dat is de reden waarom unieke en goed geschreven teksten het in Google een stuk beter doen dan bijvoorbeeld een standaard persbericht. Die laatste is namelijk voor iedereen beschikbaar en hoeft daarom maar één keer getoond te worden in de resultaten. Om het juiste publiek naar uw website te krijgen zijn unieke teksten erg belangrijk. Maar met alleen goede teksten is het nog niet gedaan.

Het juiste publiek bereiken
Bij het schrijven van teksten is het belangrijk te bedenken wie de lezers zijn. Schrijf uw teksten altijd gericht aan een bepaald publiek. Schrijf bijvoorbeeld geen tekst in u-vorm wanneer u leerlingen van de basisschool wilt aanspreken. Let er ook op dat u geen onnodig moeilijke woorden gebruikt die lezers in verwarring kunnen brengen. Naast de opzet van uw tekst zijn ook de zogenaamde zoekwoorden in uw tekst belangrijk voor de zoekmachines. Dit zijn woorden (of combinaties daarvan) die herhaald worden in de tekst, en de zoekmachine een idee geven over het onderwerp van de tekst. Onderzoek naar de juiste zoekwoorden is daarbij erg belangrijk.

De juiste zoekwoorden verwerken
Onderzoek naar de juiste zoekwoorden is erg belangrijk om het juiste publiek te bereiken. Zo zult u zich als school willen richten op bijvoorbeeld 'school in uw stad' om nieuwe leerlingen aan te trekken. Aan een artikel over een school in een andere plaats dan de uwe heeft weinig zin en levert waarschijnlijk geen nieuwe leerlingen op. Het is daarom belangrijk goed te bedenken op welke zoekwoorden u zich gaat richten bij het schrijven van een tekst.

Technische instellingen
Naast een goede tekst is ook de kwaliteit van de websitetechniek erg belangrijk om te scoren bij de zoekmachines. Een website die erg traag is zal logischerwijs een stuk lager geplaatst worden dan een website die lekker vlot is. Daarnaast zijn er een boel hulpmiddelen waarmee bijvoorbeeld voor de zoekmachines duidelijk wordt wat het doel van de pagina is en voor wie deze bestemd is. Ook het hebben van zogenaamde 'duplicate content' is niet bevorderlijk voor uw posities. Daarvoor kunt u gebruik maken van de canonical URL.

De canonical URL
Met een canonical URL laat u de zoekmachines weten welke URL de originele is. Dat is handig om te voorkomen dat eenzelfde pagina meerdere keren geïndexeerd wordt en daardoor als minder beschouwd wordt. Het instellen van een canonical URL kan knap lastig zijn. Extra uitleg kunt u vinden in deze complete handleiding over canonical URL's. Daar vindt u tips waarmee u de canonical URL voor uw website op de juiste manier kunt inzetten.